© Fremskrittspartiet

Samferdsel

Vi må fjerne dødsveiene

2022 var et forferdelig år med tanke på antallet dødsulykker på norske veier. 118 liv gikk tapt, og antallet trafikkdrepte økte med nesten 50 prosent fra året før.
Frank Sve

Stortingsrepresentant fra Møre og Romsdal

frank.edvard.sve@stortinget.no

- Trafikksikkerhet og bygging av trygge veier må være førsteprioritet. Vi må fjerne dødsveiene, underdimensjonerte tofeltsveier med stor trafikkbelastning, sier FrPs Frank Sve.

En av veiene som på folkemunne kalles en «dødsvei», er E16 Skaret–Hønefoss i Viken. Veien er Norges farligste veg, og topper statistikken for dødsulykker. Utbedring av veien er ferdig prosjektert av Nye Veier, og mangler bare penger til oppstart. Sve, som er FrPs transportpolitiske talsmann, er tydelig på at oppgradering av tofeltsveier til firefeltsveier med midtdeler vil redde mange liv.

- Det beste trafikksikkerhetstiltaket vi kan gjøre er å bygge firefeltsveier med midtdeler på tungt trafikkerte strekninger. Det er nesten ingen dødsulykker på firefeltsvei, men dessverre mister mange livet på tungt trafikkerte tofeltsveier som E16 Skaret-Hønefoss.

Sve reagerer på regjeringens kraftige kutt i samferdsel og veiutbygging. Han er også sterkt kritisk til regjeringens holdninger rundt ulykkeseksplosjonen på norske veier, og viser blant annet til uttalelser fra regjeringen i Nettavisen. Der viser statssekretær Tom Kalås til Høye Årsdøgnstrafikk-tall og tofelts landevei på strekket gir høy risiko for alvorlige ulykker. og sier at «Det er derfor dessverre ikke helt uventet at det skjer mange alvorlige trafikkulykker på denne veien».

- Jeg er sjokkert over at regjeringen forstår at denne type veier vil føre til mange dødsulykker, men allikevel ikke vil gjøre noe med det. Tvert imot, Støre og Vedum har sagt at de vil bygge mindre av de tryggeste veiene våre, firefeltsveiene.

Sve viser til at samferdselsministeren ikke vil bygge ut E16 Skaret-Hønefoss for i perioden 2025–2036, og at en rekke andre samferdselsprosjekter av nasjonal betydning har blitt skrotet eller utsatt bare i 2023.

- I samfunnet ellers er fare for ulykke, fare for skade og fare for risiko grunnlag for statlige pålegg. Det kan føre til pålegg, døgnmulkter og bøter. De som er ansvarlige for en byggeplass kan også risikere å bli straffeforfulgte. Likevel fortsetter regjeringen å kutte eller skyve prosjekter som kan redde mange menneskeliv foran seg.

- Prosjektene som ble prosjektert og vedtatt mens FrP satt i regjering må bygges om vi skal ha noe håp om å komme nærmere nullvisjonen for antall drepte i trafikken, avslutter Sve.