To hender som holder i et bilratt. Foto.
Folk vet best selv om det er elbil, bensinbil eller dieselbil som passer best for dem. © Colourbox

Vil ha salg av diesel- og bensinbiler etter 2025

Fremskrittspartiet mener det må kunne selges bensin- og dieselbiler i det norske markedet også etter 2025.

Regjeringen har fastsatt et tydelig mål om at det bare skal selges nullutslippsbiler i Norge etter 2025. Alle de andre partiene står bak målet eller vil stramme ytterligere inn.

– Det er formynderpolitikk av verste sort. Folk vet best selv om det er elbil, bensinbil eller dieselbil som passer best for dem, sier Sylvi Listhaug.

Et steg tilbake

Bensin- og dieselbiler utgjør omtrent 90 prosent av den norske personbilparken. I mange år fremover vil hoveddelen av personbilene fortsatt bruke bensin og diesel selv med et økende salg av elbiler. For mange er dagens elbiler et umulig alternativ dersom hverdagen skal henge sammen.

Elbilen er i praktisk bruk et betydelig steg tilbake sammenliknet med tradisjonelle bilers rekkevidde og tid det tar med energipåfyll. Dårlige vinteregenskaper er også en utfordring i hverdagen for elbileiere, der rekkevidden kan halveres på kalde dager fra et i utgangspunktet lavt nivå.

– Vi kan ikke føre en politikk som gjør at folk som bor rundt om i landet blir rammet hardt både økonomisk og ved at de blir pålagt å kjøpe biler som ikke passer til det bruksmønsteret de har.