Hans Andreas Limi

1. nestleder Pressebilder
Hans Andreas Limi smilende med uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
Følg meg på Facebook

Hans Andreas Limi er fraksjonsleder for Fremskrittspartiet i Finanskomiteen.

Mine hjertesaker:

• Personlig frihet
  • Respekt for enkeltmennesket

Hans Andreas Limi er stortingsrepresentant og 1. kandidat for Fremskrittspartiet i Akershus valgkrets. Han ble valgt inn på Stortinget i 2013.

Om Hans Andreas Limi:

• Alder: 60
  • Hjemsted: Bærum
  • Utdanning: Økonom
  • Yrkesbakgrunn: Jobbet 20 år i næringslivet med eiendomsutvikling og detaljhandel, etter 10 år som generalsekretær i FpU og FrP
  • Hobby: Ivrig hobbysnekker, liker lange turer i naturen
  • Politiske verv: Stortingsrepresentant siden 2013
  • Politiske forbilder: Margaret Thatcher og Ronald Reagan
  • Funfact: Hifi-nerd og bilentusiast

Personlig frihet

– Jeg ble med i Fremskrittspartiets Ungdom og Fremskrittspartiet i 1979. Fremskrittspartiet fremstod som et parti med en tydelig «ikke sosialistisk» ideologi og en spennende og annerledes partileder, sier Limi, og legger til at hans hjertesaker er personlig frihet og respekt for enkeltmennesket.

Limi vil gjøre hverdagen enklere for folk flest, gjennom for eksempel å gjennomføre flere endringer i plan- og bygningsloven.

– Det vil gjøre det enklere for folk flest å gjennomføre mindre byggeprosjekter på egen eiendom. Innsigelsesretten til Statsforvalteren må reduseres, og det kommunale selvstyret i større grad respekteres. FrP vil fjerne den overordna areal- og transportplanen som regulerer boligutbygging i Oslo-regionen, sier han, og legger til:

– Vi må tillate desentralisert utbygging der hvor folk vil og har råd til å bo, ikke ensidig fortetting og sentralisering som presser prisene opp. FrP vil gjeninnføre fritt skolevalg i fylket til beste for elevene. Private barnehager må sikres finansiering slik at de kan fortsette å gi et alternativt tilbud til barn og foreldre i Akershus. Det gjør hverdagen både enklere og tryggere for småbarnsforeldre.

Hans Andreas Limi

Tar ombudsrollen på alvor

Limi forteller at det ikke var noen lett beslutning å forlate næringslivet for å bli fulltidspolitiker, men at han ikke angrer.

– Min tidligere kollega Jon Alvheim sa – medmennesker! Derfor tar jeg politikken og ombudsrollen svært alvorlig. Dette blir min tredje periode. Det var ingen lett beslutning å forlate næringslivet for å bli fulltidspolitiker, også med det resultat at jeg halverte min inntekt. Men jeg angrer ikke, sier han.

– Alle andre sa: «FrP er ikke styringsdyktige!» - det motbeviste FrP i regjering og jeg på Stortinget, som parlamentarisk leder. Da fikk jeg virkelig glede av ledererfaring fra næringslivet. Mest sannsynlig det mest krevende jeg har gjort. Et flerpartisamarbeid i regjering og en stortingsgruppe som hadde gått til valg på et program som tidvis var langt unna regjeringsplattformen, krevde sitt. Samtidig hadde FrP fantastisk stort gjennomslag. Norge opplevde handlekraft, omstilling, lavere skatter og avgifter for folk flest, større effektivitet særlig innen samferdsel med store besparelser samtidig som asfalt ble rullet ut av Nye Veier, både raskere og rimeligere, legger han til.

God infrastruktur er avgjørende

Han mener Fremskrittspartiet fikk enormt mange gjennomslag i regjering, og påpeker at partiet har fortsatt å få mange gjennomslag i Stortinget etter at de forlot regjeringen.

– Et av de viktigste gjennomslagene er Nye Veier og jernbanereformen. Infrastruktur er utrolig viktig i et langstrakt land som Norge. God infrastruktur er avgjørende viktig for norske bedrifter og folk flest. Vi fjernet arveavgiften, reduserte skatter og avgifter med over 30 milliarder, samtidig som valgfriheten økte og helsekøene ble redusert, sier Limi.

Trekkes mot naturen

Selv om politikken tar mye tid, forsøker likevel Limi å ta seg tid til å pleie noen av sine hobbyer. Da er det langt til dress, slips og pressekonferanser.

– Litt underlig, men det å ta vare på og vedlikeholde er nærmest en mani for meg. Det har spart familien for mange unødvendige kostnader og gitt meg mye glede. Min hobby er derfor å utvikle det jeg har; som å skru, bygge og snekre, og ikke minst utføre kompliserte solcelleinstallasjoner. Dette har jeg holdt på med i drøye 20 år, og bygget opp og restaurert tre hyttetun på Tynset. Det gjør vanvittig godt for kropp og sinn. Jeg er ingen Monsen, men trekkes mot naturens ulike sider, som lange turer, svartkjelen på bålet og ørreten som vrir seg i panna. Det er komplett lykke, sier han, og legger til at han også er en hifi-nerd og bilentusiast.

Har du et politisk forbilde?

– For oss som startet med politikk på åttitallet, ble det etter hvert to store politiske forbilder i en grå og sosialistisk verden: Margaret Thatcher og Ronald Reagan. De ga oss motivasjon og inspirasjon i det politiske arbeidet her i Norge, avslutter Limi.