Sylvi Listhaug. Foto.

Foto: FrP

FrP krever flere tiltak mot importsmitte

Fremskrittspartiet mener det må gjøres langt mer enn regjeringen har lagt opp til for å begrense den økende importsmitten.

Tall VG har fått fra Ullensaker kommune viser at kun 58 prosent av personene som ankom fra utlandet til Norges største flyplass, Oslo lufthavn, testet seg de første dagene etter innføringen av det nye testregimet ved årsskiftet.

- Inntrykket mitt er at man påstår at det er obligatorisk testing, men i realiteten har man ikke kontroll. Man innfører altså noe man ikke greier å følge opp, sier nestleder Sylvi Listhaug.

I helgen bekreftet legevaktsjefen i Bergen kommune, Dagrun Waag Linchaussen overfor TV 2 at ingen i det offentlige har ansvar for å følge opp om reisene til Norge faktisk tar koronatest innen 24 timer, slik regjeringen har lagt opp til.

– Dette handler om at vi skal ha kontroll på smittesituasjonen. Nå sitter mange nordmenn hjemme, de får ikke ha besøk. Mange har vært på hjemmekontor i snart ett år og barn får gå på skole bare halvparten av tiden. Da er det veldig provoserende å se at det ikke er kontroll på grensene, sier Listhaug.

Fremmet forslag i august

Allerede i august fremmet FrP flere forslag som kunne redusert importsmitten, men først fra årsskiftet innførte regjeringen en ordning som åpenbart ikke er god nok.

– Nå må det også tas et tak når det gjelder importsmitte. Da mener vi at de arbeidsinnvandrere som skal være her over tid og som gjør en stor innsats i samfunnet må på karantenehotell slik at norske myndigheter kan ha kontroll, fortsetter hun.

Selv om mange av grenseovergangene nå er stengt mener Listhaug dette ikke er godt nok.

– Tilbakemeldingene er at det er kaos, det er for få folk til å håndtere situasjonen. Mange slipper igjennom uten at de er testet. De reiser ut for å sitte i karantene uten at man har oversikt over om de faktisk gjør det. Det er ikke akseptabelt at vi ikke har kontroll på importsmitten, avslutter Listhaug.

Fremskrittspartiet krever:

• Bemanning av grensestasjoner for å teste innreisende til Norge.
  • Obligatorisk koronahotell for utenlandsk arbeidskraft. Registrering og kontroll.
  • Ikke akseptere attest om koronatest fra hjemlandet.