Samferdsel og infrastruktur
Aldri før har så mange spist så mye kake for så lite
Regjeringen har ingen troverdighet
- Regjeringen har ikke satt i gang et eneste nytt stort veiprosjekt i 2021, 2022, 2023 eller 2024. Det har ingen troverdighet at de plutselig vil begynne å bygge vei etter stortingsvalget i 2025.
Sve viser til at regjeringen de siste ukene har reist rundt og spist kake for å feire at prosjekter fortsatt ligger inne i NTP. Problemet er at en rekke av disse prosjektene skulle bygges raskt i den gamle transportplanen, men er utsatt i den nye.
- Skal regjeringen reise rundt og spise kake for alle prosjektene de utsetter og ikke finansierer får vi etter hvert et folkehelseproblem.
- Aldri før har så mange spist så mye kake for så lite.
Unødige klimakrav skaper en dobbelt negativ effekt
Frank Sve
Firefeltsvei med midtdeler er det tryggeste
Sve viser til at firefeltsvei med midtdeler er de tryggeste veiene, og at det nesten ikke er dødsulykker på denne typen veier. Han mener det er bekymringsfullt at regjeringen som hovedregel har varslet at de ikke lenger vil bygge firefelts motorveier.
- Det er enorm forskjell på å utbygge en vei med fire eller to felt, ikke minst fra et trafikksikkerhetsperspektiv. Vi må bygge veier for fremtiden, ikke veier som er underdimensjonert allerede før de åpnes for trafikk.
- FrP vil prioritere firefeltsvei på «dødsveiene» E16 Hønefoss, og E39 Solevågseidet- Blindheim- Moa. God veistandard redder liv.
FrP-politikeren er også kritisk til at NTP legger opp til dårlig ressursbruk i samferdselssektoren.
- Regjeringen stiller fordyrende klima- og miljøkrav, eksempelvis er en elektrisk gravemaskin og lastebiler tredobbelt så dyr i innkjøp. Samtidig krever regjeringen at offentlige anbud vektes med 30 prosent på miljø, noe som fordyrer absolutt alt av vegbygging og infrastrukturbygging kraftig.
- Unødige klimakrav skaper en dobbelt negativ effekt, der sektoren får mindre midler til å bygge vei, og det kommer betydelige færre resultater ut av hver krone.
Bare smuler igjen
Sve reagerer også på at regjeringen bare vil bevilge rundt en milliard mer til fylkesveier hvert av de første seks årene av planperioden, som står i sterk kontrast til behovet som er på over 100 milliarder, i tillegg til 65 milliarder i etterslep på rassikring.
- Regjeringen har tatt pengene fra fylkene med den ene hånda, og gir smuler tilbake med den andre. For 2024 er regjeringens egne inflasjonsanslag 4,3 prosent, men overføringene til fylkene øker bare med 3,3 prosent. Dette gir fylkeskommunene et tap på 500 millioner, eller halvparten av regjeringens varslede satsning på fylkesvei. Dette er dobbeltmoral, og vil ikke sørge for bedre fylkesveier.