Hans Andreas Limi foran Stortinget.
© Bjørn Inge Bergstuen

Bedre kjøpekraft med avgiftskutt

En vanlig familie med to voksne og to barn vil spare over 32 000 kroner på FrPs budsjett. Bor familien nær en bomstasjon vil familien komme enda bedre ut.

– FrP foreslår store avgiftslettelser og bedre strømstøtte, slik at folk flest sitter igjen med mer penger i lommeboka, sier Hans Andreas Limi.

Limi, som er FrPs finanspolitiske talsperson, viser til at mange nå har store problemer med økende priser og høyere skatter. Han er bekymret for at selv personer med helt vanlige jobber nå har problemer med å få hverdagen til å gå opp.

– Prisene på mat har gått opp med 13,1 prosent på et år. FrP foreslår å halvere matmomsen, noe som vil medføre tusenvis av kroner i reduserte matutgifter for alle, sier han og fortsetter:

– FrP foreslår makspris på strøm 50 øre KWt for alle, kutter bensin- og dieselavgiftene med hhv 7 og 8 kroner literen og fjerner bompengene. Vi foreslår også en moderat skattelette på 1500 kroner for alle, og øker frikortgrensen slik at eksempelvis studenter får en skattelette på 7800 kroner.

Limi mener det er feil at folk og bedrifter stadig betaler høyere avgifter, samtidig som staten blir rikere.

– FrP prioriterer å sette ned skatter og avgifter, slik at folk flest kan sikre velferd for seg og sin familie. Det er uverdig at folk og næringsliv som sliter skal betale stadig høyere skatter og avgifter til en stat som aldri har vært rikere.

Mindre byråkrati

FrPs talsperson viser til at regjeringen har skjermet offentlig sektor, samtidig som de vil gi vanlige folk og næringslivet en historisk høy skatte- og avgiftsøkning.

– FrP vil ikke skjerme byråkratene, men vanlige folk og bedrifter. Gjennom kutt i byråkrati, bistand, mottak av kvoteflyktninger og salg av statlige aksjer er det fult mulig å gi folk kontroll over egen hverdag og økonomi. Folket er ikke til for staten, staten skal være der for å gjøre hverdagen bedre for folk flest.

Mer informasjon