Foto av Sylvi Listhaug
© Elin Eike Worren

Behov for ny gransking

FrP mener det er behov for en gransking av hva regjeringen har gjort for å skaffe nok vaksiner til Norge.

Mandag redegjorde statsminister Erna Solberg for koronakommisjonens gransking i Stortinget. FrP-nestleder Sylvi Listhaug er tydelig på at det er behov for ytterligere gransking.

– Det er behov for ytterligere gransking av vaksinestrategien. Financial Times har en oversikt over vaksinering i ulike land, og Norge er på 37. plass. Det er milevis bak Israel, Chile, Bahrain og USA. Treg vaksinering er grunnen til treg gjenåpning, sier Listhaug.

Treg vaksinering er grunnen til treg gjenåpning, sier Sylvi Listhaug. © Colourbox

– Kostet dyrt

Listhaug kritiserer regjeringen for ensidig å ha stolt på EU, som i mange land får flengende kritikk for at det har gått for sakte.

– Regjeringens strategi for å få tak i flere vaksiner har kostet landet dyrt. FrP er opptatt av at dette blir gått nærmere etter i sømmene, sier hun.

Norsk produksjon av medisinsk utstyr

Fremskrittspartiet er opptatt av å planlegge for fremtiden og beredskapen med tanke på egen produksjon av medisinsk utstyr.

– Det står produsenter klare, men de venter på regjeringen. FrP har fremmet forslag som jeg håper får flertall, sier Listhaug.

Hun viser til et forslag FrP fremmet i april, om at regjeringen umiddelbart må gå i dialog med relevante produksjonsmiljøer og sikre en beredskapsavtale for norsk produksjon av viktige legemidler innen 1. juli og at regjeringen innen utgangen av året må sikre forhåndskjøpsavtaler med private aktører som ønsker å etablere norsk vaksineproduksjon.

Representantforslag om norsk produksjon av viktige legemidler

Les forslaget her