© Pia Sønstrød

Skatt og avgift

Dette er våre kutt for å stanse sløsingen

Det er på tide å stanse sløsingen på bistand, innvandring, byråkrati og subsidier til ulønnsomme næringer. Vi skal prioritere det viktigste først.

I våre alternative budsjetter peker vi ut en ny kurs for Norge der vi stanser sløsingen med skattebetalernes penger, og heller prioriterer det viktigste først – helse, forsvar, justis og samferdsel. Vi vil også sikre helt nødvendige skatte- og avgiftslettelser slik at folk får beholde mer av sine egne penger.

Derfor reduserer vi inntektsskatten for lave og middels inntekter ved å øke personfradraget til 150.000. I tillegg vil vi redusere drivstoffavgiftene, halvere momsen på mat og sikre at ingen betaler mer enn 50 øre per/kWt (inkl. mva.) for strømmen.

Vi prioriterer også å kutte om lag en tredjedel av formuesskatten på ett år, med et klart mål om å fjerne formueskatten i sin helhet.

Totalt foreslår vi rundt 60 milliarder i skatte- og avgiftslettelser fordi vi mener det er riktig at folk og bedrifter skal få beholde mer av sine egne penger.

For å finansiere dette må det selvsagt kuttes på utgiftssiden – en øvelse de andre partiene synes helt å ha glemt.

Dette vil vi kutte:

Bistand
For budsjettåret 2025 foreslår vi kutt på 15,9 milliarder kroner i bistand. Fordi vi mener at de nesten 60 milliardene vi bruker på bistand i mange tilfeller har dårlig effekt. Kuttet i bistand bringer oss ned til FNs anbefalte nivå på 0,7 prosent av BNI.
Subsidier til grønn industri
Vi kutter 8 milliarder kroner i statens virkemiddelapparat, fordi vi mener at subsidiering av grønne symbolprosjekter og ulønnsomme næringer ikke er en statlig kjerneoppgave og vi sier nei til elektrifisering av sokkelen fordi det ikke har noen klimaeffekt men bare koster mange titalls milliarder. Regjeringen derimot garanterer 58 milliarder i subsidier til ulønnsom havvind og fortsetter elektrifiseringen.
Innvandring- og integrering
Norge bruker nå nesten ti ganger mer penger enn Danmark på innvandring- og integrering. Det er ikke bærekraftig i lengden. Derfor kutter vi over 11 milliarder kroner på innvandring og integrering, både gjennom kutt i ytelser og ved å sørge for en lavere innvandring.
Byråkrati
Vi mener det er på tide å legge ned fylkeskommunen og forenkle forvaltningen. Med 5,5 millioner innbyggere trenger vi ikke tre forvaltningsnivå. Det er tilstrekkelig med stat og kommune, og oppgavene til fylkeskommunen kan fordeles mellom disse to og private.
Kultur- og medier
På kultur- og mediefeltet kutter vi 5,7 milliarder kroner, fordi vi mener subsidiering av kultur og medier ikke er en statlig kjerneoppgave.

Netto kutt på 30,1 milliarder kroner på de forskjellige departementene (Totale kutt 50,6 milliarder kroner, satsinger på 20,5 milliarder, netto 30,1)

Økte utbytter og effektivisering

Vi øker utbyttene fra Statkraft, Argentum og Folketrygdfondet og legger inn et effektiviseringskrav til offentlig sektor som totalt beløper seg til 11,0 milliarder kroner. I tillegg mener vi det er rom for å bruke noe mer oljepenger – særlig om pengene brukes i tråd med intensjonen i handlingsregelen som lister opp følgende tre områder oljepengene bør brukes på: vekstfremmende skatte- og avgiftslettelser, infrastruktur og forskning. Det vil ifølge SSB i liten grad påvirke inflasjonen og renten.