Sylvi Listhaug, uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
© Elin Eike Worren

– En asyl- og innvandringspolitikk for fremtiden

Søndag la Sylvi Listhaug frem partiets innvandringsutvalgs andre delrapport, med forslag om å avvikle dagens asylpolitikk, stramme inn reglene for familiegjenforening og statsborgerskap, og å la private bidra i integreringsarbeidet.

FrPs innvandringsutvalg la søndag frem sin andre delrapport. Les rapporten her.

– Vi står overfor mange utfordringer knyttet til integrering i Norge i dag. Heldigvis har vi ikke svenske tilstander enda, men dersom vi ikke handler kan vi ende opp i samme situasjon. Da trenger vi konkrete tiltak basert på fakta fremfor følelsesdrevet debatt, sier FrPs 1. nestleder og leder av innvandringsutvalget, Sylvi Listhaug.

Vil avvikle dagens asylpolitikk

Innvandringsutvalgets andre delrapport ble lagt frem søndag og Listhaug presenterte innholdet: 57 konkrete forslag til en ny og bærekraftig innvandringspolitikk.

– Vi vil avvikle dagens asylpolitikk i Europa, og stanse muligheten for å få opphold ved å søke asyl ved grensen. Dagens asylsystem er feilslått, og belønner de ressurssterke og få fremfor de mange og ressurssvake. Siden 2014 har 20 000 mennesker druknet i Middelhavet. Vi må avvikle modellen som gjør at folk legger ut på livsfarlige reiser over havet.

– FrP vil avskaffe retten til å søke asyl i Norge, ved at asylsøkere som kommer til Norge sendes til trygge tredjeland og får søknaden behandlet der. De som får beskyttelse skal få beskyttelse i et trygt tredjeland, ikke i Norge. Det er en asylmodell for fremtiden. Det gjør at færre betaler menneskesmuglere tusenvis av dollar for å legge ut på livsfarlige ferder over Middelhavet, sier hun.

– Enkelt regnestykke

Hun understreker at innsats i nærområdene kan hjelpe ufattelig mange flere enn å hente noen få mennesker til Norge.

– Det gjorde et enormt inntrykk på meg å besøke flyktningeleiren Kakuma i Kenya i 2018. Det kostet 200 millioner kroner å drifte denne leiren med nesten 200 000 flyktninger. Å hente tusen kvoteflyktninger til Norge koster én milliard kroner. For Fremskrittspartiet handler dette om å redde og hjelpe flest mulig av våre medmennesker på flukt, sier hun.

Jon Helgheim forteller at å hente 3 000 kvoteflyktninger vil medføre en livsløpskostnad på ca 58 milliarder kroner.

– I perioden 2010-2019 har Norge tatt imot over 78 000 asylsøkere og flyktninger. Det betyr at Norge har pådratt seg en livsløpskostnad på 1 500 milliarder kroner de siste 10 årene, eller 150 milliarder per år. Dobbelt så mye som hele UNHCRs årlige budsjett til 80 millioner flyktninger. Det er ikke bærekraftig for velferdssamfunnet på sikt, påpeker Helgheim som er innvandringspolitisk talsperson i FrP og nestleder i utvalget.

Han forteller videre at utvalget likevel vil åpne for et begrenset antall flyktninger, når vi får kontroll på innvandringen.

– 260 millioner kristne er utsatt for alvorlig forfølgelse i verden. Vi ønsker å prioritere forfulgte kristne når Norge skal ta imot kvoteflyktninger. Dette er en gruppe som får svært lite oppmerksomhet. Det bør Norge bidra til å gjøre noe med.

Kraftig innstramming i familiegjenforening

Innvandringsutvalget foreslår også en kraftig innstramming i familiegjenforeningsreglene.

– Vi vil stanse familiegjenforening til enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger som har midlertidig opphold, innføre underholdskrav uten unntak for flyktninger, begrense familiegjenforening til ektefelle og egne barn under 18 år, sidestille arrangert ekteskap med tvangsekteskap, og frata folk retten til henteekteskap dersom man tidligere er dømt for mishandling. Samtidig vil vi vurdere å sette tak på antall henteekteskap en person kan gjennomføre, sier Helgheim.

– Hovedregelen er midlertidig opphold

Videre foreslår innvandringsutvalget å stramme inn regelverket for å få norsk statsborgerskap, gjennom blant annet økt botidskrav, krav om plettfri vandel og språkkrav.

– Vi vil innføre krav om minimum 10 års botid, strengere krav til språkkunnskaper, en bestått prøve om norske og grunnleggende universelle verdier, troskapsed og plettfri vandel. I tillegg vil vi sette krav til selvforsørgelse de siste fem årene, sier Listhaug.

Hun forteller at hovedregelen skal være midlertidig opphold med sikte på retur.

– Vi vil innføre åtte år midlertidig opphold før man kan få permanent opphold. Det skal legges økt vekt på at opphold i Norge er midlertidig, og at tilbakevending til hjemlandet er hovedmålet. Samtidig vil vi tilrettelegge for at flere reiser hjem frivillig når det er trygt, for å hjelpe å bygge opp hjemlandet, avsluttet Listhaug.

Ny ordning for tilbakevending

Dagens ordning med returstøtte benyttes i lite grad. Utvalget foreslår at personer som frivillig ønsker å reise hjem for å være med på å bygge opp landet skal få en mye høyere støtte som gjør det mulig å bygge opp igjen et hjem og starte et liv der. For å få dette må de frasi seg oppholdstillatelse/ statsborgerskap.

– Livsløpskostnaden for en familie på fire i Norge er i gjennomsnitt nesten 80 millioner kroner. Med andre ord dersom summen økes så sparer uansett Norge enorme beløp. Selvsagt skal man da ikke kunne komme tilbake til Norge på nytt og søke asyl. Dette må være en forutsetning. Med vår nye asylmodell vil dette uansett ikke være noe problem fordi man da vil bli sendt til et tredjeland, avslutter Listhaug.

Mer informasjon