© Per Arne Vatnøy

Innvandring og integrering

Endelig forbud mot søskenbarnekteskap

Fremskrittspartiet mangeårige kampsak om å forby søskenbarnekteskap i Norge, blir vedtatt i dag.

20 år siden forslaget ble fremmet

Første gang Fremskrittspartiet foreslo forbud mot søskenbarnekteskap var i 2005. Den gang stod vi helt alene og forslaget ble nedstemt i Stortinget. I dag, nesten 20 år senere, er alle partiene enig i forbud og vedtar dette.

– Forbud mot søskenbarnekteskap har vært en sak Fremskrittspartiet har kjempet for i nesten 20 år. Vi har stått alene, men gradvis i løpet av årene har de andre partiene endret mening. Nå har et enstemmig Storting bestemt at det skal være forbudt å gifte seg med søskenbarnet sitt. Det er historisk, og viser nok en gang at FrP er først ute med ny politikk, før de andre partiene langsomt kommer etter, sier Helge Andrè Njåstad, leder av justiskomiteen på Stortinget.

Helge Andrè Njåstad

Et viktig forbud

Hovedårsaken til av forbudet er helt nødvendig, er av integreringshensyn. Politiet har tidligere påpekt at: «Et slikt forbud vil få stor betydning for familier, og vil være et effektivt middel for å forebygge og bekjempe kriminalitet knyttet til negativ sosial kontroll, tvangsekteskap, æresrelatert vold og mishandling i nære relasjoner».

– Vi har sett et utall eksempler på unge mennesker som har blitt tvunget til å gifte seg med slektninger i foreldrenes hjemland, ofte motivert av å skaffe opphold i Norge. Det er trist at disse holdningene og normene med ekteskap mellom søskenbarn har fått holde på i så mange år i Norge. Derfor er dette en gledens dag for veldig mange, og et viktig grep i kampen mot negativ sosial kontroll, sier Njåstad.

Forbudet er også viktig sett i et medisinsk perspektiv. Barn født ut av inngifte, har langt høyere risiko for medfødte feil og funksjonshemninger. Et forbud vil redusere antall barn som fødes med store utfordringer i livet.

Mer informasjon