Sylvi Listhaug, uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
© Elin Eike Worren

Helse og omsorg

Etterlyser konkrete tiltak for barn og unge

– Vi etterlyser at regjeringen er tydeligere på hva de konkret vil gjøre for hjelpe barn og unge med psykiske vansker, sier Sylvi Listhaug.

I rapporten fra koronakommisjonen er det mye ros for regjeringens håndtering av pandemien, og mye har gått bra. Norge kommer godt ut sammenlignet med mange andre land med et antall syke og døde. Likevel har pandemien fått store konsekvenser for samfunnet og folk.

– Pandemien har fått dramatiske konsekvenser, særlig for mange barn og unge. De har mistet verdifull utdanning, som kan føre til varig utenforskap. Vold og overgrep i hjemmet, spiseforstyrrelser, andre psykiske plager og ensomhet har økt betraktelig under pandemien. Samtidig har samfunnet fått redusert muligheten til å fange opp de som sliter. Vi etterlyser at regjeringen er tydeligere på hva de konkret vil gjøre for hjelpe barn og unge med psykiske vansker, sier Sylvi Listhaug, første nestleder i FrP.

Burde hatt kontroll på grensene

Rapporten bekrefter at regjeringen ikke har hatt kontroll på importsmitten. Regjeringen valgte å åpne samfunnet i sommer, men hadde ingen planer for å stoppe mulig importsmitte når sommeren var over. FrP foreslo allerede i august 2020 å innføre obligatorisk koronatest på grensene våre, men ble avfeid av regjeringen. Først etter nyttår strammet regjeringen til for å stoppe importsmitten. Da var smittetrykket på full fart opp igjen.

– Importsmitten er hovedgrunnen til smittebølgene, og mye smitte kunne vært unngått dersom vi hadde hatt kontroll på grensene. Når regjeringen endelig innførte strengere innreisekrav, så slår kommisjonen også fast at det manglet verktøy for å gjennomføre disse kravene. Det er helt tydelig for meg at kommuner som Ullensaker og Halden ikke hadde noen forutsetninger for å håndtere store deler av importsmitten på grensene våre alene. De burde fått langt mer støtte og staten burde tatt et større ansvar, sier Listhaug.

Vil ha fart på vaksineringen

Vaksinering er avgjørende for gjenåpningen av samfunnet. Da er det et stort problem at dette går sent. FrP mener det må settes i gang en gransking av regjeringens arbeid med å sikre Norge vaksiner.

– Kunne en valgt andre måter å gjøre dette på som kunne sikret mer vaksiner raskere, slik de for eksempel har gjort i Israel? Vi må også sikre god beredskap fremover. Derfor har FrP foreslått at staten skal sikre produksjon i Norge slik at vi blir selvforsynt med de viktigste medisinene, avslutter Listhaug.