Sylvi Listhaug, uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
© Elin Eike Worren

Folk flest som må betale for det grønne skiftet

– Dette har også FrP advart mot fordi det slår kraftig inn i folk sine lommebøker og rammer bedriftene, som heller ikke har fått en krone i støtte, knallhardt, sier FrP-leder Sylvi Listhaug.

– Sentralbanksjefen sier vinterens høye strømpriser kan være et tidlig varsel. Han mener det grønne skiftet gjør at vi trolig vil se høyere og mer variable strømpriser enn vi er vant med. Dette har også FrP advart mot fordi det slår kraftig inn i folk sine lommebøker og rammer bedriftene, som heller ikke har fått en krone i støtte, knallhardt, sier FrP-leder Sylvi Listhaug.

FrP-leder Sylvi Listhaug mener det er på høy tid å kutte avgifter. © Pia Sønstrød

På høy tid å kutte avgiftene

Hun mener det er på høy tid å kutte avgiftene og ta kontroll over Vedums grønne skifte, som straffer innbyggerne knallhardt.

– Vi trenger en ny kurs som sikrer den norske befolkning og norsk industri lave strømpriser også i fremtiden. Da må vi ha lavere avgifter, makspris, oppgradere og bygge ut mer vannkraft, stoppe elektrifiseringen av sokkelen og redusere strømeksporten når prisene er høye, sier Listhaug.

Kommer til å ramme folk knallhardt

FrP har foreslått en hjelpepakke for å bedre folks kjøpekraft i forkant av lønnsoppgjøret. FrP vil kutte kraftig i avgiftene på både strøm og drivstoff og redusere merverdiavgiften på mat.

– Klimapolitikken som de andre partiene har vedtatt kommer til å ramme folk flest knallhardt også på andre områder. Den ekstreme økningen i Co2-avgiften som alle andre partier enn FrP støtter, kommer til å drive prisene videre oppover. Prisene på mat, transport, strøm og mange andre varer kommer til å øke kraftig. Nå er det på tide at Ap, SP, H og de andre partiene snur og ikke påfører norske bedrifter og folk flest langt høyere avgifter enn sammenlignbare land, sier Listhaug.

Viktige signaler fra sentralbanksjefen

Finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi mener sentralbanksjefen i sin tale ga tydelige råd om hvordan oljefondet bør prioritere investeringene i fremtiden.

– Det er viktige signaler fra sentralbanksjefen om nødvendigheten av å spre oljefondets investeringer for å redusere risikoen for betydelig verdifall og ikke foreta større strategiske valg knyttet til bestemte fremtidsbilder. Disse signalene må vi lytte til. Det er urovekkende at statsminister Jonas Gahr Støre har ytret at oljefondet bør være et politisk verktøy i klimapolitikken. I et intervju med Financial Times som ble lagt merke til internasjonalt sa Støre at «Oljefondet er eiendommen til det norske folk, og det er opp til regjeringen og Stortinget å sette rammene for fondet, noe som etter mitt syn gjør fondet til et politisk verktøy».

Finanspolitisk talsperson i FrP, Hans Andreas Limi. © Bjørn Inge Bergestuen

Betimelig å stille spørsmål

Limi mener de klare signalene fra sentralbanksjefen gjør det betimelig å stille et konkret spørsmål.

– Fremskrittspartiet mener det er helt nødvendig å stille spørsmål ved om det blir det lettere eller vanskeligere å forklare verden at fondet ikke er politisk styrt med Jens Stoltenberg som ny sentralbanksjef, avslutter han.