Forbud mot «lokal» utenrikspolitikk falt

FrPs forslag om å «endre loven slik at kommuner og fylkeskommuner ikke skal ha anledning til å utøve «lokal utenrikspolitikk», fikk kun FrPs støtte.

Mandag behandlet Stortinget Fremskrittspartiets forslag om å endre loven slik at kommuner og fylkeskommuner ikke skal ha anledning til å utøve lokal utenrikspolitikk, for eksempel gjennom boikottinitiativer mot Israel. Forslaget fikk kun Fremskrittspartiets stemmer, og falt.

– Må tale med én tunge

Christian Tybring-Gjedde mener det blir helt feil dersom utenrikspolitikken skal styres fra enkelte fylkes eller kommuner.

– Utenrikspolitikken kan ikke styres fra de enkelte fylker eller kommuner. Nasjonen må tale med én tunge i utenrikssaker, sier han.

Representantforslag om initiativ til å endre loven slik at kommuner og fylkeskommuner ikke skal ha anledning til å utøve lokal utenrikspolitikk

Les forslaget her:

Flere enige med FrP

I sakens merknader ser man at flere partier er enig med FrP i at det er prinsipielt problematisk at lokalpolitikere trer inn i utenrikspolitikkens arena. Likevel vil ingen stanse denne praksisen.

– Noe av bakgrunnen for lovforslaget er at vi stadig ser at lokalpolitikere i kommuner og fylkeskommuner går inn for boikottinitiativer de selv mener er relevante, innenfor det de påstår er okkupert land, eller mot Israel generelt, avslutter Tybring-Gjedde.