Foto. Per-Willy Amundsen
© Elin Eike Worren

Fornuftig profilering?

Handler det om rasisme dersom ungdom med innvandrerbakgrunn stoppes oftere av politiet enn øvrig befolking, eller handler det bare om sunn fornuft?
Per-Willy Amundsen smilende foran uklar bakgrunn. Portrett. Foto
Per-Willy Amundsen Kommentator

Snart vil Oslo politiet innføre et prøveprosjekt hvor de som stoppes og sjekkes av politiet, skal få en kvittering. Bakgrunnen er at aktivister i og utenfor politiet, mener at norsk politi er systematisk rasistiske. Denne konklusjonen har de kommet frem til på bakgrunn av antagelser og ideologiske overbevisninger om strukturell rasisme.

Tross en rekke seriøse innvendinger fra fagmiljøer mot en slik kvitteringsordning, ikke minst fra Politiet selv, har politimester Beate Gangås presset igjennom en ordning som indirekte forteller allmenheten at politiet hun leder, er grunnleggende rasistisk.

Gangås mener tydeligvis at dersom personer med innvandrerbakgrunn stoppes og sjekkes oftere av politiet enn den øvrige befolkningen, så betyr det at politiet er forutinntatt og rasistisk Men henger dette resonnementet på greip?

Dersom innvandrerbefolkningen og øvrig befolkning var noenlunde likt representert i kriminalstatistikken, kunne man legitimt stille spørsmålet om politiet faktisk var forutinntatte når de stopper og sjekker innvandrerungdom oftere enn andre grupper. Men den offisielle statistikken fra SSB og Oslo kommunes egne rapporter forteller oss at virkeligheten ikke er slik.

På så og si alle statistikker om kriminalitet, er minoritetsbefolkningen sterkt overrepresentert. Spesielt ille er statistikken om innvandrere fra ikke-vestlige land i Midøsten og Afrika, hvor både siktelser og domfellelser er deprimerende lesning. I Oslo politiets rapport om «Risiko og livssammenheng for unge kriminelle i Oslo», fremgår det for eksempel at hele 77 prosent av de unge gjengangerkriminell hadde innvandrerbakgrunn. Blant de gjengangerkriminell med innvandrerbakgrunn hadde 50 prosent bakgrunn fra Afrika, mens 33 prosent hadde bakgrunn fra Asia.

De unge gjengangerkriminelle fordeler seg også svært ulikt på bydeler i Oslo. Blant de mest aktive gjengangerkriminelle var det 1 prosent som var bosatt i bydel Nordstrand og 20 prosent i nabobydelen Søndre-Nordstrand. Det vil da være dårlig ressursutnyttelse å ha like stor kontrollinnsats på Nordstrand som i Søndre-Nordstrand.

Og blant den mest aktive gruppen gjengangerkriminelle med minst fire lovbrudd per år over flere år, hadde 86 prosent innvandrerbakgrunn. Rapporten viser også at denne gruppen var siktet for svært alvorlig kriminalitet. Hele 50 prosent av de var siktet for bæring av kniv/våpen, 96 prosent for vold og narkotika og 61 prosent for vold mot offentlig tjenestemann.

Ikke minst viser U18 rapporten fra Oslo Tingrett at samtlige ran og voldepisoder hvor kniv og machete var brukt, så var det ikke noen etnisk norske som stod bak.

Så når politiet vet hvor mye høyere sannsynlighet det er for å finne illegale våpen på visse spesifikke grupper i samfunnet, må de selvsagt rette et større fokus mot disse gruppene. Det handler ikke om rasisme, men om sunn fornuft.

En kvitteringsordning vil gjøre politiets arbeid ineffektivt og det sender meget uheldige signaler. Ikke minst gir man de kriminelle et smutthull som de garantert vil finne en måte å utnytte.

Prøveprosjektet med kvitteringer bør derfor skrotes før det igangsettes.