Foto av Frank Sve med ferge i bakgrunnen
© Bjørn Inge Bergestuen

FrP foreslår 50 øre som makspris på strøm

Tirsdag 11. januar fremmer FrP et forslag i Stortinget om at maksprisen på strøm skal være 50 øre per kw/t.

– Det vi ser i praksis er at regjeringen og staten gjennomfører en strømskatt for folk flest og næringslivet. De håver inn flere titalls ekstra milliarder til staten som en følge av høye strømpriser, men samtidig gir de bare smuler tilbake til befolkningen. Det her går ikke lenger, sier FrPs Frank Sve, som er energi- og miljøpolitisk talsperson for partiet.

Mange sliter med å betale regninger

Forslaget fra FrP innebærer at maksprisen på strøm skal være 50 øre per kw/t for både private husstander og næringslivet.

– Snittprisen de siste årene har vært på rundt 30 øre. Derfor mener vi at strømprisen allerede er høy når den når 50 øre, men hvis vi setter dette som en makspris vil folk få en mer forutsigbar fremtid og langt billigere strøm enn vi har opplevd de siste månedene. En så stor økning av strømprisen som vi har sett den siste tiden gjør at mange sliter med å betale regningene sine og har fått en svært svekket privatøkonomi. Da bør det være en selvfølge at vi setter en makspris på 50 øre per kw/t, sier Sve.

– Må ta folk sine bekymringer på alvor

Fremskrittspartiet har gjennom strømkrisen foreslått mange tiltak som ville ha gjort regningen lavere for folk, men de andre partiene har stemt ned alle forslagene.

– Jeg er oppgitt over at regjeringen og de andre partiene gang på gang stemmer ned FrPs forslag. Politikerne sin viktigste oppgave er å ta folk sine bekymringer på alvor og akkurat nå er hundretusenvis av mennesker over hele landet bekymret for hvor stor den neste strømregningen blir. Regjeringens forslag hjelper svært lite, og nå må vi få på plass tiltak som virkelig monner for folk flest. FrP har blant annet foreslått å fjerne hele elavgiften og merverdiavgift på strøm, at hver husstand skal få en strømstøtte på 4 000 kroner og nå en makspris på strøm. Dette er tiltak som virkelig ville ha hjulpet privatøkonomien til folk og bedrifter som nok en gang har måttet stenge grunnet koronatiltak, avslutter Sve.