Himanshu Gulati
© Bjørn Inge Bergestuen

FrP kjemper for de private barnehagene

FrP reagerer sterkt på at regjeringen foreslår å kutte i støtten til de private barnehagene med 376 millioner kroner.

Halvparten av landets nesten 300 000 barnehagebarn tilbringer dagen sin i en privat barnehage. Fra neste år ønsker regjeringen å kutte støtten til disse barnehagene med 376 millioner kroner. Private barnehager over hele landet kommer på onsdag til å stenge tidlig for å advare mot konsekvensene av dette kuttet.

– Det er få ting som er viktigere for oss enn at barna våre har det bra der de oppholder seg. Uten de private barnehagene hadde vi aldri klart full barnehagedekning i Norge. Det er derfor trist at halvparten av landets barnehager nå risikerer et kutt i sine bevilgninger. I en situasjon hvor en av tre barnehager allerede drifter i minus, vil dette kuttet trolig få konsekvenser for antall ansatte, kvaliteten eller bety kroken på døra for noen barnehager, sier FrPs utdanningspolitiske talsperson i FrP, Himanshu Gulati.

Vil gi dårligere tilbud for barna

I forrige års budsjettforslag fra regjeringen utgått av H, V og KrF ble det også foreslått et kutt i pensjonstilskuddet til de private barnehagene. FrP fikk den gang gjennomslag for å reversere kuttet.

– Krigen mot de private barnehagene vil gi både mindre kvalitet, mindre konkurranse og vesentlig høyere utgifter for Norges skattebetalere. Det er på tide å gi opp den ideologiske kampen mot private aktører. Det viktigste at barna våre er i en trygg og god barnehage, ikke hvem som driver den. Vi vet også at foreldre jevnt over er svært godt fornøyd med de private barnehagene og de får ofte bedre skussmål enn kommunale barnehager. Det er derfor veldig spesielt at også denne regjeringen foreslår å gjøre det vanskeligere å drive private barnehager, sier Gulati og fortsetter:

– Frp er stolte over at vi fikk til barnehageforliket i 2003. Samarbeidet mellom stat, kommune og private barnehager har vært en svært vellykket velferdsreform. Barnehageforliket åpnet for private, sørget for massiv utbygging, mangfold og valgfrihet. Vi ser dessverre nå en skjerpet retorikk fra venstresiden, der det åpenbart er et mål å få slutt på privat barnehagedrift. I Oslo har det rødgrønne byrådet brukt nesten 600 millioner kroner på å kjøpe opp private barnehager for å gjøre de til kommunale enheter. Det er ikke kvaliteten på barnehagen eller barnas beste som er i fokus, men en ideologisk diskusjon om hvem som eier barnehagen.

Gjør det bedre på foreldreundersøkelser

De private barnehagene får like mye betalt per barn som de offentlige, og samtidig scorer de bedre på foreldreundersøkelser.

– Når vi ser at de private barnehagene gjør det bedre enn de kommunale, da burde spørsmålet være hvordan kan vi lære av de private, ikke hvordan vi kan bli kvitt dem. Private barnehager representerer et stort pedagogisk og innholdsmessig mangfold. De har lavere sykefravær enn kommunale barnehager, mer fornøyde brukere (foreldre) og de har levert tilbudet til en betydelig lavere kostnad for samfunnet enn kommunene selv har gjort, sier Gulati.

Opptatt av valgfrihet

Fremskrittspartiet mener det er viktig at foreldrene har muligheten til å velge selv om barnet skal gå i en privat eller kommunal barnehage.

– For FrP er både det å legge til rette for valgfrihet, og det å passe på at offentlige kroner blir brukt mest mulig effektivt av stor praktisk og ideologisk betydning. Vi må ha et lovverk som ivaretar begge disse hensynene. Det er på det rene at skattebetalerne sparer over to milliarder i året takket være privatdrevne barnehager. Når vi i tillegg må ta med i regnestykket at det vil koste titalls milliarder å kjøpe opp de private barnehagene ser vi at krigen mot de private barnehagene vil gi både mindre kvalitet, mindre konkurranse og vesentlig høyere utgifter for Norges skattebetalere, sier Gulati og avslutter:

– Ifølge Velferdstjenesteutvalget har fire av ti private barnehager så lave marginer at bærekraften i driften er truet. Kutt i støtten vil derfor kunne få radikale konsekvenser. En utradering av privat sektor vil føre til både dårligere og dyrere barnehager. FrP er grundig lei de stadige angrepene mot en sektor som står for den kanskje mest suksessfulle velferdsreformen de siste 20 årene. Vi står bak de private barnehagene og er stolte over den innsatsen de daglig gjør for å gi titusenvis av norske barn et godt, trygt og lærerikt miljø.

Mer informasjon