Foto av Sylvi Listhaug på høstkonferansen.
© Bjørn Inge Bergstuen

FrP sier klart nei til norsk EU-medlemskap

Høyres landsmøte vedtok nylig en formulering om at norsk EU-medlemskap er blitt viktigere enn noen gang, og de vil innta en ledende rolle i en ny norsk EU-debatt. Sylvi Listhaug sier at FrP vil fortsette kampen mot at Norge skal bli med i EU.

Listhaug mener at Høyre bruker krigen i Ukraina som et påskudd for å starte i gang en ny EU-debatt, og at det er en skivebom å hevde at vi trenger en ny debatt om norsk EU-medlemssak nå.

– Det er bra at flere EU-land nå sier de skal ruste opp forsvaret, og det er sannelig på tide etter USA over flere år har sagt at de i større grad selv må ta ansvar for å forsvare Europa. Faktum er at det er kun NATO og USA som sikrer Europas trygghet mot Putins krigsmaskin, ikke forsvaret til de største EU-landene som Tyskland og Frankrike. Det er også grunnen til at EU-landet Finland nå har et klart flertall i befolkningen for å bli medlem av NATO.

Overstyring fra Brüssel

Fremskrittspartiet har i likhet med et stort flertall av befolkningen gjennom mange år vært mot norsk EU-medlemskap, og i en måling utført etter invasjonen av Ukraina svarte hele 73 prosent at de er mot norsk medlemskap i EU. Listhaug var selv en av de som var aktivt mot medlemskap tilbake i 1994.

– EU har utviklet seg i helt feil retning med et regelrytteri uten like. Overstyringen fra Brüssel var en viktig grunn til Brexit. Man gått vekk fra de opprinnelige tankene om fred og frihet, og beveget seg mot et overnasjonalt byråkrati som legger hindringer i veien for folk og bedrifter. Det er en viktig grunn til at FrP imot norsk medlemskap i EU, sier Listhaug og fortsetter:

– Det er bra at EU står sammen med resten av Vesten i denne krisen, men de har tidligere vist gang på gang at de svikter når kriser oppstår. De sterke interne motsetningene gjorde at de ikke klarte å håndtere flyktningkrisen i 2015 eller finanskrisen, og de motsetningene eksisterer i beste velgående på tross av den til nå gode håndteringen av Ukraina-krisen.

Mer informasjon