To små barn leker med en schæferhund i åpen verandadør mellom stue og veranda. Foto.
© Colourbox

Skatt og avgift

FrP vil fjerne eiendomsskatten

Kommunesektoren går 12 milliarder kroner i overskudd. Likevel fortsetter kommunene å kreve inn skyhøy skatt på folks bolig.

Eiendomsskatten er usosial, og rammer blindt. Når kommunene krever inn eiendomsskatt, tar de ikke høyde for hvor stort lån du har eller hvor høy inntekt du har. De baserer seg på en antakelse om at dette har folk som eier en bolig råd til. Men å eie sin egen bolig er ikke et luksusgode i Norge i dag. Fremskrittspartiet mener at boligen din skal være et hjem, ikke et skatteobjekt. Derfor vil vi fjerne eiendomsskatten helt.

Hva har FrP gjort med eiendomsskatten?

2020 Skattesatsen reduseres fra syv til fem promille Da FrP satt i regjering, fikk vi først gjennomslag for å redusere eiendomsskattesatsen fra syv til fem promille fra 2020
2020 Tak på verdsettelse Samtidig ble det innført et tak på verdsettelse på 70 prosent av formuesgrunnlaget
2021 Skattesatsen reduseres til fire promille Fra 2021 ble eiendomsskattesatsen senket ytterligere, til fire promille. Dette som en følge av FrPs gjennomslag i Granavolden-plattformen
Fremskrittspartiet jobber videre for å fjerne eiendomsskatten helt

Stort overskudd i kommunesektoren

Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at kommunesektoren går 12 milliarder kroner i overskudd. Likevel fortsetter kommunene å kreve inn skyhøy skatt på folks bolig. Mange kommunepolitikere, særlig på venstresiden, argumenterer med at de trenger eiendomsskatten for å kunne levere gode tjenester til innbyggerne. Men eiendomsskatten er på ingen måte nødvendig for å levere gode primærtjenester, og det finnes flere eksempler på kommuner uten eiendomsskatt som klarer å levere trygge og gode tjenester til innbyggerne sine.

Den viktigste oppgaven man har som ordfører og lokalpolitiker er å sørge for at økonomien strekker til, slik at tjenestene til befolkningen er gode. Det er mange måter å løse dette på uten å forsyne seg av innbyggernes privatøkonomi.

Hva kan kommunene gjøre istedenfor å kreve inn eiendomsskatt?

• Konkurranseutsette tjenester og slutte med kommunale monopol. Det spiller ingen rolle om det står kommunens navn eller et privat firmas navn på døren, så lenge folk får et godt tilbud.
  • Bruke penger på lovpålagte tjenester først, fremfor kostbare prestisjeprosjekter og oppgaver andre enn kommunen fint kan ta seg av
  • Effektivisere kommuneadministrasjonen
  • Ta i bruk nye og moderne hjelpemidler. Muligheten for effektivisering og forenkling er mange. Det gjelder å ta dem i bruk.

Hvorfor er eiendomsskatten så urettferdig?

Selv om kommunepolitikere som ikke klarer å prioritere i kommunebudsjettet vil ha oss til å tro at bolig er et luksusgode for de rike, er de aller fleste som eier sin egen bolig langt fra rike. Både minstepensjonister og småbarnsfamilier er blant dem som rammes når kommunen krever inn skatt på folks hjem. Vi har sett flere eksempler på at folk har måttet flytte fra huset sitt på grunn av skyhøy eiendomsskatt, eller barnefamilier som har måttet ta barna ut av barnehagen for å kunne betale eiendomsskatten. Det forteller noe om hvor usosial denne skatten faktisk er.

Eiendomsskatten rammer usosialt og uavhengig av eiernes betalingsevne. Om man er arbeidsledig eller i en periode har lave inntekter, påløper eiendomsskatten som før. Den tar heller ikke hensyn til om boligen er nedbetalt eller om man har måttet ta opp store lån for å skaffe seg en bolig. Eiendomsskatten tar heller ikke hensyn til lånekostnadene knyttet til boligen. Folk som har brukt alle sine ledige timer på å bygge et hjem til familien sin, skal ikke måtte flytte derfra fordi kommunen krever inn skyhøy eiendomsskatt.

Det går hardest utover dem som har aller minst.

Siv Jensen

Fremskrittspartiet vil fjerne eiendomsskatten © Colourbox

En dobbeltbeskatning

Eiendomsskatt er en urettferdig dobbeltbeskatning. Når du kjøper en bolig, gjør du det med midler som allerede er skattet av. I tillegg inngår boligen som en del av grunnlaget for formuesskatt.

Dette er også en helt unødvendig skatt. Alle kommuner får overført penger fra staten for å drifte sine primærtjenester. Dersom en kommune ikke leverer gode nok tjenester til innbyggerne sine, er det ikke fordi de ikke krever inn nok penger fra innbyggerne sine, men rett og slett fordi de ikke gjør en god nok jobb. Kommunepolitikerne må prioritere bedre, og slutte å bruke folks bolig for å få kommunebudsjettet til å gå opp.

Derfor vil Fremskrittspartiet fjerne kommunenes mulighet til å kreve inn skatt på folks bolig.