Sylvi Listhaug i svart/hvitt. Foto.
© Pia Sønstrød

Helse og omsorg

FrP vil ha norsk produksjon av legemidler

– Vi trenger ikke flere utredninger og rapporter, vi trenger handling, sier første nestleder i FrP, Sylvi Listhaug.

Fremskrittspartiet fremmer forslag om at en beredskapsavtale med norske legemiddelprodusenter på være på plass innen 1. juli i år.

Spørsmål om nasjonal sikkerhet

I mai 2020 sikret Fremskrittspartiet flertall i Stortinget for et forslag om å snarest mulig få på plass en beredskapsmodell for norsk produksjon av viktige legemidler, men regjeringen har enda ikke levert. Derfor fremmer FrP nå et forslag om at en beredskapsavtale med norske legemiddelprodusenter må være på plass innen 1. juli i år. FrP vil at staten skal bruke kompetansen og kapasiteten norske produksjonsmiljøer av legemidler til å få i gang egenproduksjon av viktige legemidler snarest mulig.

– Er det en ting denne pandemien har lært oss, så er det hvor sårbare vi er for svikt i den globale legemiddelproduksjonen. Norge er i dag 100 prosent avhengig av import av viktige legemidler. Dette er et spørsmål om beredskap og nasjonal sikkerhet, og vi må derfor ha egne avtaler med norske produsenter som sikrer landets interesser, sier Sylvi Listhaug.

De rødgrønne la ned produksjonen

Det var den rødgrønne regjeringen, med Jonas Gahr Støre som helseminister, som i 2011 la ned den norske produksjonen av vaksiner. En rapport om vaksineproduksjon i Norge, som blant andre NHO, LO og Norsk Industri står bak, viser at det er mulig å bygge opp norsk produksjon av vaksiner hvis det er politisk vilje og handlekraft.

– Beslutningen om å legge ned den norske vaksineproduksjonen var veldig uklok, og nå har vi muligheten til å rette opp den feilen. Vi vet det er norske aktører som er villig til å ta på seg oppgaven med å bygge vaksinefabrikker i Norge, men de trenger langsiktige avtaler med staten. Dette kan være starten på et helseindustrieventyr i Norge, som kan skape mange arbeidsplasser og eksportinntekter. I tillegg vil det gi oss mulighet til å ha egenproduksjon av vaksiner neste gang vi trenger det, sier Listhaug.

Mer informasjon