Terje Halleland
© Elin Eike Worren

FrP vil ha norsk skog inn i klimaregnestykket

EU regner i dag med CO2-opptaket fra skogen som en del av klimaforpliktelsene. Energi- og miljøpolitisk talsperson i Fremskrittspartiet, Terje Halleland mener at Norge bør gjøre det samme.

– Gjennom å regne med CO2-opptaket fra skogen vår med i klimaregnestykket, så kan vi enkelt og billig nå målene våre. Her får Norge en fantastisk mulighet til å telle med store utslippskutt som en direkte konsekvens av det arbeidet vi har lagt ned over flere tiår i norske skoger, uten å måtte plage industribedrifter med høyere skatter og avgifter, sier Halleland.

-Det er oppsiktsvekkende at regjeringen nå heller velger dyr symbolpolitikk for å kutte utslipp fremfor å stå opp for skognæringen og konkurransekraften til norsk industri.

Brev til Fremskrittspartiet

I et brev til Fremskrittspartiet innrømmer klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn at Norge vil nå sine klimaforpliktelser dersom man tar med skogen i regnestykket. Hvis Norge hadde brukt EUs regnemåte, som altså inkluderer skogen, «kunne Norge ha regnet med et CO2-opptak på om lag 10 millioner tonn fra skog- og arealsektoren» i årene 1990 til 2030. Det tilsvarer rundt 2/3 av utslippskuttene regjeringen har foreslått gjennom sin egen klimaplan.

– Det er lett og billig å nå norske utslippsmål. Brevet sier ganske enkelt at verdien av de norske skogene bidrar til å binde CO2 i et slikt omfang som ingen før har klart å dokumentere, sier Halleland og fortsetter:

– Det gjør at vi kan nå våre forpliktelser etter både Parisavtalen og de innmeldte målsettingene som regjeringen har på en langt billigere og mer effektiv måte enn det vi tidligere har trodd.

– Lett og billig

Halleland mener at det ikke er noen grunn til at Norge skal ha strengere krav for å nå klimaforpliktelsene enn andre land i Europa.

– Da Frp satt i regjering, ble Stortinget konsultert om at Norge skulle ha en felles gjennomføring med Europa, fordi det er åpenbart det som gir den mest effektive klimapolitikken for Norge, sier Halleland og avslutter:

– Dette viser at det er lett og billig å nå Norges skjerpede klimamål uten å plage folk flest og næringslivet med forbud, påbud og skyhøye avgifter.