© Pia Sønstrød

FrP vil ha tilpasset integreringsløp for ukrainske flyktninger

Fremskrittspartiet mener ukrainske flyktninger bør få et tilpasset integreringsløp med vekt på å skaffe jobb, skole og barnehageplass så fort som mulig.

– Vi mener det er helt feil å sende ukrainerne inn i et toårig introduksjonsprogram. Vi kan ikke bruke den samme oppskriften som vi bruker på andre flyktninger som har en lengre reise både geografisk og med tanke på integrering. Det viktigste er at de får lære seg språket og at de får seg jobb, sier FrP-leder Sylvi Listhaug.

Må løse flyktningkriser i nærområdene

FrP-lederen forteller at ukrainske flyktninger på mange måter har noenlunde lik kultur som vi har i Norge og at det vil være enklere å integrere dem inn i samfunnet på relativt kort tid.

– De som kommer fra Ukraina kommer fra en ganske lik kultur som vi har. Ukraina har et godt utdanningssystem, og mange kan engelsk. Så det er klart at det blir mye enklere for mange av disse å integreres i Norge, enn flyktninger fra andre deler av verden. I tillegg vet vi at de fleste ukrainere ønsker seg tilbake til landet sitt når det er trygt, sier Listhaug og fortsetter:

– Ukraina er i Europa og en del av Norges nærområder. Da er det en selvfølge at vi må stille opp når millioner av mennesker flykter ut fra landet. Vi har alltid ment at det er i nærområdene en må løse flyktningkriser og nå har vi en krig i vår egen bakgård.

Vil prioritere ukrainske flyktninger

Fremskrittspartiet mener at Norge nå bør stoppe å ta imot flyktninger fra andre deler av verden å heller prioritere ukrainske flyktninger.

– Det kommer nå til å bli store behov i forbindelse med Ukraina-krigen. Da må vi stille all kapasitet til rådighet, både med tanke på norskopplæring, leiligheter og apparatet vi bruker til integrering. Det er flere titalls millioner mennesker på flukt og da må vi prioritere ukrainske flyktninger fra vårt eget nærområde. Så mener vi også at vi bør øke bistanden til nærområdet i eksempelvis Syria. Vi vet at det også er utfordringer der, så det er viktig at vi stiller opp, men nå bør vi rette fokuset på de som flukter fra krigen i Ukraina, avslutter Listhaug.