Hans Andreas Limi foran Stortinget. Foto.
© Bjørn Inge Bergestuen

FrP vil kutte avgifter for alle

Fremskrittspartiet mener den kraftige prisveksten må møtes med avgiftskutt for alle og mener regjeringen mangler forståelse for hvor hardt prisveksten på strøm, drivstoff og mat rammer folk flest og bedrifter.

Torsdag la regjeringen frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett. Finanspolitisk talsperson i FrP, Hans Andreas Limi, mener vanlige folk og bedrifter må få mer enn det regjeringen legger opp til.

– Regjeringen bruker mange milliarder på økte utgifter i budsjettet, men «gir» ingen ting til vanlige folk og norske bedrifter som nå opplever store utfordringer, sier han.

– På tide med avgiftskutt for alle

Limi påpeker at regjeringen øker bruken av oljepenger med nær 30 milliarder kroner, uten at de har funnet rom for å hjelpe vanlige folk og bedrifter som sliter med å få endene til å møtes.

– Det er på tide med avgiftskutt for alle. Fremskrittspartiet vil hjelpe folk flest og bedrifter med å betale skyhøye strømregninger, rekorddyr bensin og økende matpriser. Vi ønsker makspris på strøm på 50 øre inklusive bedriftene, vil fjerne avgiftene på drivstoff og halvere momsen på matvarer, sier Limi.

Pengene renner inn i statskassa

Han er sterkt kritisk til at regjeringen ikke reduserer avgifter i sitt forslag til revidert budsjett og mener de rødgrønne dermed legger opp til å straffe helt vanlige familier og bedrifter.

– Samtidig som pengene renner inn i statskassa rammes helt vanlige folk og bedrifter av de kraftige prisøkningene på drivstoff, strøm og matvarer. FrP mener ekstrainntektene til
staten bør komme folk og bedrifter til gode gjennom avgiftskutt for alle, sier Limi.

Vil stoppe sløsingen

FrP mener det er stort rom for å omprioritere på statsbudsjettet og vil stoppe sløsingen som regjeringen legger opp til.

– I den svært krevede situasjonen vi er inne i er det ekstra viktig at vi stopper sløsingen med skattebetalernes penger som de andre partiene legger opp til. Frp vil kutte i bevilgningene til bistand, kultur og symbolske klimatiltak. Vi vil også kutte i mottak av flyktninger fra andre land enn Ukraina. Det er viktigere enn noen gang av vi prioriterer folk flest og bedrifter med avgiftskutt som vil komme alle til gode, sier Limi.

FrP vil bygge mer vei

Han understreker også at FrP er kritiske til nedskalering av viktige veiprosjekter.

– FrP er positive til nedskalering av regjeringskvartalet, men sterkt kritisk til at regjeringen og støttepartiet SV varsler at de vil utsette og nedskalere byggingen av flere viktige veiprosjekter, sier Limi, og avslutter:

– FrP er også imot å gjeninnføre flypassasjeravgiften fra 1. juli slik regjeringen legger opp til.