Samferdsel
FrP vil slippe bremsen og gi gass for å bygge Norge
Vil binde landet sammen
- Aldri før i moderne tid har det blitt bygd mer vei enn da Fremskrittspartiet satt i regjering. Med en gang vi forlot regjeringen ble det tråkket på bremsepedalen. Når dagens regjering har valgt å nedskalere en rekke planlagte motorveier og utsette flere viktige prosjekter, er det ingen tvil om at det er behov for en ny regjering med et sterkt FrP som vil slippe bremsepedalen og tråkke på gassen for å bygge Norge, sier partileder Sylvi Listhaug.
Fremskrittspartiet vil bygge
ut, fjerne flere flaskehalser på de viktigste hovedveiene og binde landet
sammen. Da Fremskrittspartiet satt i regjering opprettet vi selskapet Nye Veier
AS som satte fart i veibyggingen.
Sylvi og Frank om NTP
-Nye Veier AS har siden oppstart bygget ut 120 km ny vei og redusert kostnadene med 30 mrd.kr sammenliknet med Statens Vegvesen sine anslag. Nå foreslår vi styrke Nye Veier sin posisjon og tilføre selskapet 72 milliarder kroner mer i perioden, sier transportpolitisk talsperson Frank Sve.
Mer jernbane for pengene
Vi ønsker å bruke suksessmodellen bak Nye Veier på jernbanesektoren for å sikre konkurranse som vil gi mer effektiv utbygging av norsk jernbane i fremtiden
- Jernbanen er svært viktig
særlig i det sentrale østlandsområdet. Tilbudet i dag er under enhver kritikk
og det er ikke akseptabelt at togtilbudet er så ustabilt. Vi må ha konkurranse
om utbygging, kontroll med kostnadene og redusert vedlikeholdsetterslep. Derfor
skal Nye Veier også konkurrere med Bane Nor. Vi vil ha mer jernbane for pengene,
sier jernbanepolitisk talsperson Morten Stordalen.
Fremskrittspartiet sier nei til at bilistene skal betale for utbyggingen av store prosjekter. Partiet fjerner 100 milliarder i planlagte bompenger, og vil avvikle byvekstavtaler og bypakker med nullvekstmål der det stadig blir vanskeligere og dyrere for folk i de store byene å bruke bil.
- Bompengene øker og øker, mens tilbudet til bilistene blir dårligere. Vi aksepterer ikke at bilistene skal betale for kollektivtrafikk og sykkelveier. Vi vil ha slutt på at bilen blir behandlet som et problem. Nullvekstmålet skal bort og bilhatet bekjempes. Bilen er også en del av løsningen for å få hverdagen til å gå rundt for en del innbyggere, sier Sve.
Vil halvere vedlikeholdsetterslepet
Store deler av veinettet har større behov enn noen gang for vedlikehold.
- Fremskrittspartiet vil halvere etterslepet på vedlikehold på riksveier de neste 12 årene. Store deler av veinettet er fylkesveier. Det er helt avgjørende at vi sørger for å sette disse i bedre stand. Derfor lanserer vi også en egen vedlikeholdspakke for fylkesvei på 12 milliarder. Dette skal være et spleiselag og forutsetter at fylkene selv også er med å betaler. Fylkesveier med høyt trafikkgrunnlag kan omgjøres til riksvei, sier Sve.
Den sikkerhetspolitiske situasjonen gjør at det er nødvendig å prioritere flere prosjekter som er avgjørende for landets forsvarsevne og tar hensyn til at våre to naboland Sverige og Finland har blitt medlemmer i NATO.
- Behovet for beredskap er større enn det har vært på 35 år. Med NATO- utvidelsen kan Norge bli mottaksland for allierte styrker og militært utstyr som skal sendes østover mot Sverige og Finland. Dagens infrastruktur holder ikke mål for å kunne innfri dette. FrP vil ha en beredskapspakke på 40 milliarder, som øremerkes utbygging og utbedring av veier, jernbane og havner som er viktig for at vi skal kunne følge opp våre NATO- forpliktelser, sier partileder Sylvi Listhaug.