Utenriks og forsvar

Frys all støtte til UNRWA

De fleste vestlige land Norge er alliert med, fryser all sin støtte til FN-programmet UNRWA etter det kom frem at minst 12 av medarbeiderne deltok i terroranslaget mot Israel.

Norge vil ikke fryse støtten til FN-organisasjon UNRWA etter anklager om at tolv av deres ansatte var involvert i Hamas-angrep mot Israel.

- Det er helt absurd at Støre-regjeringen vil fortsette å pumpe penger til en organisasjon som har flere medarbeidere som har deltatt i terror. Vi har nå ingen oversikt eller garantier for at norske skattekroner ikke havner hos terroristene i Hamas, sier Christian-Tybring Gjedde, utenrikspolitisk talsmann, FrP.

At Støre-regjeringen ikke stanser bistanden, selv etter så alvorlige anklager, er egnet til å svekke tilliten til norsk bistand. Ingen kan dokumentere at norsk støtte ikke har havnet hos terrorister.

- Jeg synes at det er ganske viktig at vi markerer at vi stiller krav bak pengene vi gir fra oss. Jeg tror at folk er ganske sinte for at pengene på denne måten blir kastet og sløst bort, og går steder de ikke skulle vært, sier Tybring-Gjedde.

Fredag ble det klart at FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger i Midtøsten (UNRWA) etterforsker påstander om at flere av deres ansatte skal ha vært involvert i Hamas' angrep mot Israel 7. oktober.

USA, Canada, Australia, Italia, Storbritannia, Tyskland, Japan og Finland er blant landene som allerede har stanset støtten.

- Når alle store toneangivende land tar så tydelig avstand og stanser overføringer til UNRWA, blir det spesielt at Norge fortsetter støtten. Nå sitter vi sammen med land som Saudi-Arabia og Tyrkia, som fremdeles velger å opprettholde bistanden, sier Tybring-Gjedde.

- Kostnaden for UNRWA i dag er helt formidabel, og Norge er en av de største bidragsyterne også dit. Skal man få kontroll på pengene man overfører, må de være basert nasjonalt og kontrolleres nasjonalt og ikke via FN-systemet. Det funker ikke, avslutter Tybring-Gjedde.