Foto. Himanshu og Silje
© FrP

Himanshu Gulati valgt til leder av Israels venner

Israels venner er en støttegruppe for Israel på Stortinget. FrP-politikerne Himanshu Gulati og Silje Hjemdal er valgt inn i styret.

Fremskrittspartiets Himanshu Gulati og Høyres Ingjerd Schou skal dele på ledervervet i Israels venner på Stortinget i denne fireårsperioden. Gulati var nestleder fra 2017-2021.

– Jeg er ydmyk og takknemlig over å få muligheten til å være leder for Israels Venner på Stortinget de neste to årene. De som kjenner meg vet at jeg er svært glad i Israel, og nå gleder jeg meg til å fortsette kampen for Midtøstens eneste demokrati, sier Gulati og legger til:

– Målet med Israels venner på Stortinget er å samle politikere på tvers av partier for å øke kunnskapen om og styrke samarbeidet mellom Norge og Israel.

Stolt Israelvenn

Silje Hjemdal, som sitter på Stortinget fra Hordaland FrP, er valgt inn som styremedlem i foreningen.

– Jeg er en stolt Israelvenn og svært glad for denne muligheten. Det er for meg helt uforståelig at rødgrønne politikere over hele landet vedtar boikott av den demokratiske staten Israel, men ikke bryr seg nevneverdig om autoritære og kvinnefiendtlige regimer som Iran og Saudi Arabia, sier Hjemdal og avslutter:

– Jeg gleder meg til å bygge en vennegruppe som øker bevisstheten rundt Israel og mulighetene våre to land har for godt samarbeid feks innen utdanning, teknologi og kultur. Demokratiet Israel trenger tydelige og gode venner i hele verden, også i Norge. Sammen skal vi jobbe for at våre to land også i fortsettelsen har gode relasjoner og slik jeg ser det er potensialet for mer samarbeid stort.