Sylvi Listhaug, smilende i lilla ullgenser. Bak henne grønt gress og grønne trær. Foto.
© Pia Sønsterød

– HRS har turt å snakke om problemene med innvandring

Partileder Sylvi Listhaug reagerer på at alt fra Høyre til ytterste venstrekant er enige om å kutte støtten til HRS.

Onsdag kveld kom nyheten om at også regjeringen med Høyre, Venstre og KrF vil fjerne støtten til Human Rights Service. Det kommer etter Ap, SV og SP uttalte at de var enige om å fjerne støtten.

– Human Rights Service har gjort en stor jobb med å løfte frem saker de fleste partier har gjort alt de kunne for å skyve under teppet, som kjønnslemlestelse, tvangsekteskap og sosial kontroll, sier FrP-leder Sylvi Listhaug.

– Jeg synes det er trist å se at sosialistene er rørende enig med Høyre i at statsstøtten bør kuttes fordi de ikke er enig med HRS sine analyser. Frp har sikret HRS støtte i alle de siste åtte årene, og nå ser vi konsekvensen av sosialistenes inntog i regjeringskontorene: De skal støtte dem de liker, og kutte støtten til dem de ikke liker, legger hun til.

Ingen kampsak

Samtidig som HRS skal fjernes fra statsbudsjettet, er det mange organisasjoner med tyngdepunkt på venstresiden. De vil samtlige verne fra kutt.

– For FrP er det ingen kampsak at flest mulig organisasjoner skal få mest mulig statsstøtte. Det som imidlertid er spesielt, er at det er den éne organisasjonen som ikke er politisk korrekt som skal skvises ut. Det finnes flust av organisasjoner med aktivister på venstresiden. I Antirasistisk senter forteller de om at Norge er systematisk rasistisk, og undergraver tilliten til politiet. Det er et skadelig budskap i en tid hvor vi ser angrep på politiet og skremmende kriminalitet i Oslo. Men selv om det er langt mer alvorlig, hører vi ikke et ord om at de bør få kuttet støtten, sier Listhaug.

– Heldigvis mange som ser viktigheten

Dersom statsstøtten blir fjernet er Listhaug sikker på at vanlige folk vil trø til med støtte til organisasjonen for å fortsette arbeidet.

– Heldigvis er det mange som ser viktigheten av arbeidet til HRS, og de har støttespillere over hele landet. Selv om sosialistene og Høyre kutter denne støtten, er jeg sikker på at de vil fortsette kampen for å få frem også de ubehagelige sidene ved innvandring og integrering, avslutter hun.