Foto av Silje Hjemdal med pride-flagg
© Privat

I år feirer vi 50 år med frihet

§ 213 i Straffelova av 1902 gjorde at seksuelle forhold mellom menn kunne straffes med fengsel inntil et år. Da paragrafen ble opphevet av Stortinget i 1972 var det den første store seieren for homofiles rettigheter i Norge.

– Det er en selvfølge at alle skal få lov til å elske den de vil. Jeg ønsker å takke alle som gikk foran i kampen for å avkriminalisere homofili i Norge. Dette er også veldig viktig i dag, da vi dessverre ser at homofiles rettigheter blir innskrenket i stadig flere land. Frihet kommer alle til gode og den må vi ikke ta for gitt, sier FrPs stortingsrepresentant Silje Hjemdal.

Vil kutte bistand

I en rekke land er det fortsatt dødsstraff og lange fengselsstraffer for de som elsker en person av samme kjønn. Fremskrittspartiet har tidligere tatt til orde for å kutte i bistand til land som straffer homofile.

– Vi kan ikke akseptere at norske skattepenger skal brukes på bistand til homohatere. Vi må tørre å reagere og faktisk gjøre noe, ikke bare stå på sidelinjen å se på, sier Hjemdal.

Danmark har tidligere holdt tilbake 65 millioner danske kroner i bistand til Tanzania etter at landet har oppfordret folk til å angi homofile slik at de kunne bli fengslet. Afghanistan, Sudan, Pakistan, Saudi-Arabia, Iran og Irak har dødsstraff for homofile og totalt finnes det ifølge Amnesty 68 stater som i en eller annen form har kriminalisert homofili.

– De homofile i Tanzania lever i frykt for vold og angiveri, og i fengselet oppfordres det til å voldta dem. Dette er rett og slett middelalderske tilstander og situasjonen er dessverre lik eller enda verre i mange land. Da må vi ta i bruk de virkemidlene vi kan for å stoppe denne umenneskelige praksisen, sier Hjemdal.

Gratulerer med dagen

FrP-politikeren er svært glad for at homofiles rettigheter har kommet langt i Norge.

– Jeg vil avslutte med å gratulere alle med dagen. Fremover blir det viktig at Norge presser på internasjonalt for at homofiles menneskerett til å elske hvem de vil og leve frie liv respekteres. Jeg håper at homofile også i andre stater med lover mot homofili en dag kan elske den de vil uten å bli straffeforfulgt, det blir den viktige kampen i årene fremover, avslutter Hjemdal.