© Fremskrittspartiet

Kameraderi i norsk diplomati

Riksrevisjonen fremmet i dag sterk kritikk mot Utenriksdepartementet for ikke ha kontroll på Terje Rød-Larsen og hans såkalte International Peace Institute (IPI).

– Riksrevisjonen bekrefter det mange har sagt og mistenk lenge. IPI har aldri vært en reell organisasjon som har jobbet for fred. Det har vært en pengepumpe for den innerste krets i norsk diplomati, hvor de har beriket seg selv og fremmet egne karrierer. Terje Rød-Larsen har vært helt sentral i å skaffe seg og sine midler fra felleskapet, sier utenrikspolitisk talsmann, Christian Tybring-Gjedde.

Blant annet har Dagens Næringsliv hatt en rekke avsløringer som har belys flere urovekkende omstendigheter rundt Terje Rød-Larsen. Hans omgang med den nå avdødde pedofile Jeffrey Epstein har vært et tilbakevendende tema.

– Gjennom en rekke avsløringer har vi fått dokumentert hvordan den diplomatiske elite passer på hverandre, gir hverandre vennetjenester, stillinger og bevilgninger. Dette er en ukultur som har var i mange år over flere regjeringer, men som både Børge Brende og Ine Marie Søreide Eriksen dessverre har videreført, sier Tybring-Gjedde.

– Urovekkende

Ukulturen er ikke ny, men kan enkelt spores tilbake flere regjeringsperioder.

– Det er urovekkende at dagens utenriksminister pleier et nært bekjentskap med kona til en mann som Terje Rød-Larsen. Jeg stiller spørsmål ved om det er tette nok skott mellom statsråd Søreide Eriksen og Mona Juul?, sier Tybring-Gjedde og avslutter:

– Terje Rød-Larsen har en lang og brokete fortid. Han måtte gå av som planleggingsminister etter en måned i 1996 fordi det ble avslørt at han hadde gjennomført høyst tvilsomme aksjehandler og ikke rapporter inn til skattemyndighetene. Jo mer man går Terje Rød-Larsen i sømmene, jo mer danner det seg et bilde av en svært tvilsom karakter. At han har fått drive på i en årrekke er en skandale som beviser han må ha hatt mange hjelpere og beskyttere på veien.