© Håkon Rusdal

Kvinner må vente over et år på å operere underlivet etter fødselsskader

I Hurdalsplattformet lovet Ap og Sp en storsatsning på kvinnehelse. FrPs Stortingsrepresentant Silje Hjemdal mener den sterke økningen i helsekøene bare er en av mange bevis for at regjeringen ikke har levert.

Helsekøene vokser under dagens regjering

- Arbeiderpartiet har totalt sviktet landets kvinner. Jeg er lei av politikere som kun holder festtaler om kvinnehelse, men som ikke er villig til å bruke de virkemidlene som er tilgjengelige for å gi bedre helsehjelp. Hvorfor vil ikke helseminister Kjerkol(Ap) bruke ledig kapasitet i private sykehus, når for mange kvinner må lide i svært lange helsekøer?

Hjemdal viser til at helsekøene ikke har vært høyere siden forrige gang Ap satt i regjering i 2013. Dette får også konsekvenser for kvinnelidelser, og ved Haukeland Universitetssykehus er eksempelvis ventetiden 68 uker for å få operasjon for å reparere skade i underlivet etter fødsel. Også fjerning av livmor og prolaps i underlivet har over 60 uker ventetid.

En god kvinnehelse innebærer også å ta vare på mor etter fødsel.

Silje Hjemdal

- Jeg forstår godt at en del kvinner kan få fødselsangst når det er så ekstreme ventetider for å behandle skader etter fødsel. Det henger dårlig sammen med at en oppfordrer kvinner til å føde flere barn. En god kvinnehelse innebærer også å ta vare på mor etter fødsel.

- Jeg er svært skuffet over hva Kjerkol la frem i helse- og samhandlingsplanen om kvinnehelse. Mer kunnskap og forskning er vel og bra, men nå forventer vi handlekraft for at kvinnene som står i kø faktisk skal få raskere hjelp.

Regjeringen vil ikke bruke private behandlingssentre

Hjemdal, som er familiepolitisk talskvinne i FrP, mener regjeringens politikk får konsekvenser for alle som utsettes for sykdom. Regjeringen vil langt mindre grad enn tidligere at det offentlige skal betale for privat behandlingskapasitet for å få ned køene.

-Arbeiderpartiet lovet å redusere helsekøene, men på deres vakt blir det stadig flere som må vente alt for lenge for å få behandlingen de trenger. Det er tragisk for de syke som får livet satt på vent og i mange tilfeller lider. Det har også en høy kostnad for samfunnet at folk blir sykemeldte unødvendig lenge.

- De rekordlange ventetidene for å få behandling fører til at forskjellene i Helse-Norge øke. Stadig flere med god råd kjøper behandling eller får dekket helseforsikring av arbeidsgiveren. Privat helsehjelp burde ikke kun være for de som har råd til å betale selv, men også for vanlige folk. Den rette medisinen for å unngå et todelt helsevesen er å benytte ledige kapasitet hos de private sykehus, og la det offentlige dekke kostnadene.

- Det er nå 276 000 mennesker i helsekø. Det er en skam på kvinnedagen at kvinner må vente over et år etter fødsel med å få nødvendig helsehjelp etter fødselsskader.

Mer informasjon