Sylvi Listhaug, smilende i blå dressjakke og lyseblå overdel. Lener seg svakt fremover mot et bord. Uskarp bakgrunn. Foto.
© Pia Sønstrød

Listhaug utfordrer Støre til debatt

Partileder Sylvi Listhaug tar Arbeiderpartiet på ordet og utfordrer Jonas Gahr Støre til debatt om innvandring og sosiale forskjeller.

I Dagens Næringsliv kom det nylig frem at Arbeiderpartiet har en aktiv strategi om at Jonas Gahr Støre ikke skal møte Sylvi Listhaug til debatt om vesentlige temaer som innvandringspolitikk.

«Bring it on»

I Dagsnytt 18 onsdag 28. juli sa imidlertid Ap-nestleder Hadia Tajik at «Det er ofte sånn at det er lederen som fronter utspill og partiets profil, og jeg har deltatt i mange debatter mot Sylvi Listhaug og deltatt i mange debatter om innvandring og integrering. Hverken jeg eller Arbeiderpartiet er redd for noen av debattene på dette feltet, så bare bring it on. Vi kan godt snakke om disse tingene.»

Invitasjon til Støre

Partileder Sylvi Listhaug har dermed sendt en konkret invitasjon til Ap-leder Jonas Gahr Støre om å møte til debatt.

For hver ikke-vestlige innvandrer som kommer til Norge koster det nesten 20 millioner kroner i et livsløp. Begge Brochmann-utvalgene har også påpekt hvilken utfordring dette gir Norge. Jeg tar det for gitt at Støre mener det er verdt å diskutere når vi står overfor enorme utfordringer for det norske velferdssamfunnet, sier hun.

– Veldig rart

Sosiale forskjeller har seilet opp som en viktig del av den politiske debatten. Nær sagt hele økningen i barnefattigdom de senere årene kommer som følge av innvandring.

Det er veldig rart om Jonas Gahr Støre ikke vil diskutere innvandring når det er en så åpenbar sammenheng med økningen i fattigdom, sier Listhaug.

Håper Støre stiller til debatt

Hun er skuffet over at Jonas Gahr Støre, selv etter flere kraftige påstander om 22. juli og Fremskrittspartiet, ikke møtte opp selv til debatten i Dagsnytt 18 da partiet valgte å sende nestleder Hadia Tajik.

Jeg håper Støre stiller opp til debatt. Ifølge Tajik finnes det ikke noen strategi om ikke å møte meg og FrP. Nå har jeg sendt en konkret invitasjon direkte til Støre. Jeg og FrP er fleksible på tid, så dette får vi til. Tajik har sagt «bring it on». Nå gjør vi nettopp det, avslutter Listhaug.