Ordførerkandidat i Horten Bjørn-Kristian Svendsrud (FrP). Foto: Pia Sønstrød

Personer

Bli bedre kjent med ordførerkandidat Bjørn-Kristian

FrPs ordførerkandidat i Horten har vært kommunestyrerepresentant i 10 år, og er klar til å overta ordførerkjedet fra høsten av. - Jeg tror på Horten med FrPs løsninger, sier Bjørn-Kristian Svendsrud. Bli bedre kjent med han her!

- Jeg har alltid hatt et bankende hjerte for Horten. Det er noe spesielt med kommunen vår, et særpreg vi må ta vare på, samtidig som at vi ikke kan være redd for utvikling. Utvikling er nøkkelen til Horten på veien inn i fremtiden.

Det sier FrPs ordførerkandidat i Horten, Bjørn-Kristian Svendsrud. Han er i dag bosatt i Horten sentrum sammen med sin kommende ektemann og har lang fartstid fra politikken gjennom flere ulike posisjoner siden 2011.

Svendsrud jobbet en periode som politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, han har vært nasjonal ungdomspartileder, vara til Stortinget og har sittet i både fylkestinget og kommunestyret i flere år allerede. Men det er i Horten 30-åringen føler seg hjemme.

- Jeg virkelig brenner for denne kommunen, og det har jeg gjort siden jeg var veldig ung. Jeg lærte verdien av å handle lokalt og å gi det lille ekstra for Horten veldig tidlig. Morfar jobbet på klesbutikken Neverdahl i 48 år, en institusjon i Horten den gangen, forteller han.

Jeg er stolt av det teamet vi har i Horten FrP

Ordførerkandidat Bjørn-Kristian Svendsrud

Bjørn-Kristian Svendsrud

• 30 år
  • Utdannet jurist
  • Medlem av Horten kommunestyre siden 2011
  • Fylkestingsrepresentant siden 2015
  • Formann i Fremskrittspartiets Ungdom 2016-2020

Horten kan bli bedre

- Jeg tror at Horten kan bli så mye bedre, men det krever politisk endringsvilje. Vi kan ikke fortsette den gjeldspiralen det politiske flertall har skapt de siste 20-30 årene. Det er skremmende å tenke på at Horten har 3 000 000 000 kroner i gjeld. Det krever at vi må gjøre ting litt annerledes.

Så hva vil Fremskrittspartiet gjøre annerledes?

- For det første vil vi prioritere det viktigste først. Det betyr at gode skoler og barnehager, en verdig eldreomsorg og rask saksbehandling av byggesøknader prioriteres fremfor sykkelhoteller og kunst i offentlige bygg. Politikk handler om å prioritere, og det må Hortens politikere snart begynne å gjøre.

Han utdyper:

- Vi i FrP tror på et mangfold av tjenestetilbydere. I stedet for å legge ned sykehjem kan et av våre sykehjem tilbys til en privat aktør som kommunen kjøper plasser fra, for eksempel. Vi mener også at brukere av hjemmehjelp i større grad må få velge hvem som kommer over dørstokken sin, og vi ønsker derfor å likestille alle aktører som ønsker å tilby hjemmehjelp i Horten kommune. Det vil gi mer frihet til brukere av velferdstjenester i Horten.

Bjørn-Kristian Svendsrud og Anne Grethe Hauan er klare for å overta styringen av Horten. Foto: Pia Sønstrød

Et lagarbeid

Selv om Svendsrud er partiets ordførerkandidat ønsker han å fremheve det laget Horten FrP representerer:

- Jeg er stolt av det teamet vi har i Horten FrP. Vi har dyktige FrP-politikere på laget som er klare for å gjøre en forskjell som ombudsmenn- og kvinner, og jeg håper at vi sammen kan få innbyggernes tillit til å gjøre en forskjell, avslutter Hortens potensielt neste ordfører, Bjørn-Kristian Svendsrud.