Roy Steffensen
Steffensen legger til at studentpakken som nå er på plass er god. © Elin Eike Worren

Den nye studentpakken er en seier til Fremskrittspartiet

Roy Steffensen som er leder av utdanningskomiteen på stortinget er klar i talen

Studentene som studerer i andre byer og som til vanlig jobber deltid i næringer som er hardt rammet av covid-19 tiltakene sliter nå. De trenger ikke at mer av gjelden blir slettet, de trenger faktisk penger til å kjøpe mat, betale regninger og sikre leiligheten.

Steffensen legger til at studentpakken som nå er på plass er god, den gir penger til studentene. Det er riktig at noe av det kommer i form av økt gjeld, men totalen er 146kroner mer i nedbetaling pr måned målt opp mot flere tusen ekstra i måneden i studietiden. Det er en god seier for de fleste.

Rogaland FrP har jobbet aktivt opp mot stortingspolitikeren for å sikre gode gjennomslag og Kristoffer Birkedal fra Sandnes FrP reagerer litt på denne motkampanjen som har oppstått hos studentorganisasjoner. Det er riktig at de ikke trenger mer gjeld, men 146kroner mer i nedbetaling målt opp mot å eventuelt droppe ut fordi man ikke får betalt husleien er verre. Når studietiden er over og man står igjen med utdannelse og fast inntekt så er det enklere å gjøre opp for tapt inntekt i studietiden.

Svein Erik Indbjo som er gruppeleder og fylkesleder i Rogaland FrP satte studentene tidlig på dagsorden, han gjorde det klart at partiet skulle ta kontakt med studenter for å høre hvor skoen trykket. Tilbakemeldingene vi fikk var klare, det var penger på kontoen som gjaldt og ikke redusert lån om 5 år når de er i jobb.

Indbjo er godt fornøyd med Steffensen som har fått gehør for innspillene til Rogaland FrP. Ekstra midler til studenter som har inntektstap er viktig. Nå kan de som er studenter og permitterte fra jobb faktisk få 25 000,- ekstra å spe på med i budsjettet sitt. Det er riktig at noe av pengene blir gjeld, men over 10 000.- av disse pengene er friske midler som aldri trenger å betales tilbake ved fullført utdannelse.