Follo Ren vil legge nytt avfallsdeponi i dette området innerst i bunnefjorden

Familie og oppvekst

Frogn skal ikke bli søppel-kommunen

Follo Ren ønsker å etablere et av landets største avfallsdeponi i Frogn til sjenanse for naboer og med fare for seriøs forurensing av Oslofjorden. Frogn FrP stemte mot. Det gjorde ikke de andre.

Vi tapte slaget, men vi har ikke tapt krigen.

Follo Ren ønsker å kjøpe et stort landområde innerst i Bunnefjorden for å bygge felles avfallsdeponi for hele Follo-regionen. Anlegget vil bli det nest største anlegget i Oslofjorden etter Klemetsrud-anlegget i Oslo. Anlegget vil erstatte anlegget på Bølstad i Ås, Teigen i Nesodden og matavfallsmottaket i Oppegård.

Ordføreren er Frogn Kommunes representant i styret for Follo Ren. I kommunestyret i mai ba han om fullmakt til som styremedlem å stemme for kjøpet.

FrP sa «nei, i hvert fall ikke før det foreligger en geologisk rapport som viser konsekvensene av å plassere et avfallsdeponi så nærme sjø og elven fra Årungen». Dessverre fikk vi kun støtte av MDG. Flertallet med AP, H, SP, SV, R og V, ga grønt lys til ordføreren for å starte prosessen med å etablere et samleanlegg for alt avfall i Follo i Frogn.

Trafikk, støy, lukt og forurensning av fjorden

FrP er meget, meget skeptisk til planene. Først og fremst er de fortsatt mangelfullt utredet. Selv om det etableres løsninger for å fange opp avrenning fra slike anlegg, er det sjeldent at absolutt all avrenning fanges opp. Miljøet i Oslofjorden er under press. Oslofjorden er den aller største lokale miljøutfordringen vi står ovenfor. Fjorden tåler ikke flere miljøgifter. Anlegget ligger slik at all avrenning som ikke fanges opp, vil ende urenset i Oslofjorden.

Dernest vil anlegget være til stor sjenanse for naboer i området, og det bor et betydelig antall Frogninger der. Det vil føre til kraftig støybelastning og stor trafikk. Dagens veisystem er ikke dimensjonert for å håndtere denne trafikken, og, så vi vi kan se, har ikke Follo Ren tatt til høyde for å bekoste massiv veiutbygging selv.

Vi stiller oss også tvilende til at et nytt, stort anlegg med anleggskostnader vil bli rimeligere å drive enn de tre desentraliserte anleggene vi allerede har. Vi mener at avfall fra Follo også kan transporteres til Klemetsrud. Så vidt vi vet er det kapasitet til å motta mer avfall der enn hva Oslo produserer og et foregår tiltransport av avfall fra fjerntliggende steder. Follo er nærmeste nabo og ingen kan frakte avfall mer miljøvennlig til Klemetsrud enn vi.

Ivareta innbyggernes interesser

Frp mener at ordføreren, som Frogns representant i Follo Rens styre, skal ivareta kommunens interesser. Å sitte i styret og derigjennom gå inn for å kjøpe dette området, mener vi ikke er å ivareta kommunens innbyggeres interesser. Vi beklager at ordføreren med et nesten samlet kommunestyre i ryggen, ser det annerledes.

Mer informasjon