Fra venstre: Eva Høili(KrF), Tonje Lavik(FrP), Lene Conradi(H), Monica Bratlie(H) og Elisabeth Holther-Schøyen(V)

FrP går i posisjon i Asker - sikrer historisk borgerlig samarbeid!

Fremskrittspartiet i Asker inngår i historisk posisjonssamarbeid i Asker. Sikrer bredt borgerlig flertall etter valget!

De fire borgerlige partiene samler seg

Partiene Høyre (H), Fremskrittspartiet (FrP) Venstre (V) og Kristelig Folkeparti (KrF) går sammen om en samarbeidsavtale som sikrer et solid flertall for trygg styring i Asker gjennom de fire neste årene.

Partiene har blitt enige om posisjoner og det er skrevet under på en samarbeidsavtale med noen overordnede politiske målsettinger for styringen av Asker kommune i perioden.

Lene Conradi fortsetter som ordfører, og Monica Vee Bratlie blir varaordfører. I tillegg til disse to får FrP to plasser i formannskapet, og Venstre og KrF får en representant hver. Venstre får også utvalgslederen i oppvekstkomiteen.

Fordeling av de andre utvalgslederne og nestlederne vil bli presentert senere.

- Gjennom dette samarbeidet skal vi gjøre Asker til en enda bedre kommune å bo i. Vi skal prioritere kjerneoppgavene. Vi skal sikre effektivisering, og kutte
kostnader. Vi skal være en attraktiv kommune for næringslivet. Det er et prosjekt vi i FrP gleder oss å ta del i sammen med de andre borgerlige
partiene, sier Tonje Lavik Pederssen gruppeleder for FrP.

Dette er vi enig om:

Partiene Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre har i dag inngått følgende samarbeidsavtale for kommunestyreperioden 2023-2027 i Asker.

De fire partienes programmer gir et godt grunnlag for et konstruktivt samarbeid for en trygg og forutsigbar utvikling av Askersamfunnet til innbyggernes beste. Partiene vil jobbe for en kommune som gir hvert enkelt menneske størst mulig frihet, ansvar til å delta og bidra, samtidig som vi tar vare på naturen og hverandre.

Asker skal være en kommune som tilbyr trygge, gode tjenester til sine innbyggere i alle livets faser, fra en trygg oppvekst og solid utdanning, til en verdig og god alderdom. Partiene anerkjenner innbyggernes skaperkraft, og vil legge til rette for og stimulere denne. Det lokale næringslivet, gründere, frivilligheten, kultur og idrett må derfor sikres gode vilkår. De vedtatte temaplanene skal ligge til grunn og være førende for utviklingen i Asker.

Partiene vil jobbe for at Asker skal være en bærekraftig kommune i både et økonomisk, sosialt og miljømessig perspektiv:

• Kommunen skal driftes på en effektiv og ansvarlig måte. I en periode hvor mange opplever usikkerhet rundt egen økonomi, må kommunen sikre at kommunale skatter og avgifter ikke er høyere enn nødvendig.
  • Kommunen skal ta vare på og støtte innbyggere som trenger det, og jobbe aktivt for å forhindre utenforskap i alle aldersgrupper.
  • Vi skal overlate en bedre kommune til framtidige generasjoner. Da må vi ta vare på natur, dyrkbar mark og friluftsområder, og ta vår del av ansvaret for å redusere klimautslipp i alle sektorer, og gjøre det lettere for innbyggerne våre å ta miljøvennlige valg.

Asker skal ha et mangfold av attraktive, levende og inkluderende tettsteder, som alle utvikles i tråd
med de ulike stedenes egenart. Partiene skal samles minst en gang per år for å sikre oppfølging av avtalen og legge strategiske føringer for kommende år, hvor det også føres et politisk regnskap for hva som har blitt oppnådd i foregående år. I tillegg skal partiene ha møter i forbindelse med planlegging av budsjettforslag.

Samarbeidet mellom partiene skal være tuftet på verdier som gir troverdighet, tillit og respekt, både internt og eksternt. Vi skal ha ryddige prosesser i saker med uenighet. Partiene har anledning til å fremme egne forslag, men skal informere hverandre i rimelig tid på forhånd om nye eller endrede forslag til vedtak i formannskap, hovedutvalg og kommunestyre. Partiene skal være enige om og stille seg bak felles budsjettforslag.

Mer informasjon