FrP med å styre Vestre Aker

Fremskrittspartiet har inngått samarbeid med Høyre og Venstre om styringen av bydel Vestre Aker de neste fire årene. Flere av sakene vi kjempet for i valgkampen er med i avtalen.

Andreas Rivenes er partiets representant i bydelsutvalget de neste fire årene, mens Leiv Lageraaen er første vararepresentant. Sammen har de to forhandlet på plass flere viktige FrP-gjennomslag.

– For Fremskrittspartiet har prioritert det viktigste først. En lang Røa-tunnel som vil gjøre Røa sentrum langt mer attraktivt, kombinert med tryggere kryssløsninger for t-banen på Slemdal og Vinderen er svært viktig for mange i vår bydel. Samtidig har vi fått de andre partiene med på å jobbe for en oppgradering av Holmenkollbanen med lengre plattformer, mulig gjenåpning av Gulleråsen stasjon og en mulig forlengelse av banen fra Frognerseteren til Tryvann. Det vil være viktig for alle som bruker Tryvann vinterpark, klatreparken eller marka, sier Rivenes.

For Fremskrittspartiet har det også vært viktig at bydelen skal sette skoleveier på topp når bydelen skal foreslå trafikksikkerhetstiltak.

– Vinterens første snøfall minner oss om hvor viktig det er med skikkelig vedlikehold av veiene, både sommer og vinter. Jeg er glad for at vi har fått Høyre og Venstre med på å love bedret vedlikehold og brøyting av både fortau og veier i bydelen, slik at det blir tryggere for folk enten de går, sykler eller kjører bil, sier Rivenes.

Flertallet i Vestre Aker vil jobbe for økt valgfrihet innenfor helse- og omsorgstjenestene i bydelen. I tillegg skal det jobbes for mer åpenhet om kvaliteten i helse- og omsorgstjenestene.

– Vi har fått gjennomslag for å oppfordre Vinderenhjemmet og Hovseterhjemmet til økt lokal matlaging og økt bruk av varme måltider. Det skal lukte hjemmelaget mat på sykehjemmene og måltidene skal i større grad tilpasses beboernes ønsker og behov, sier Rivenes.

Flertallet vil vurdere å øke antallet sykehjemsplasser, dagsenterplasser og omsorg+0-boliger og støtte initiativ for på prøve ut nye boformer for eldre, gjerne private og ideelle løsninger. FrP har også fått gjennomslag for å jobbe for utvidet kjøretid for bydelens Rosa busser.

– For Frp har det også vært viktig å jobbe for å bevare det frie skolevalget og at bydelen nå skal vurdere inntaksmodeller som gir tilgjengelighet til barnehageplass gjennom hele kalenderåret, sier Rivenes.

Fremskrittspartiet lovet i valgkampen å kjempe for en ny svømmehall i Oslo vest og søndagsåpen gjenbruksstasjon på Smestad, noe både Høyre og Venstre nå stiller seg bak.

Her finner du samarbeidsavtalen for Vestre Aker