FrP krever at Arendalsregionen sier nei til bompenger

FrP sier nei til bompenger i Arendalsregionen

Fremskrittspartiet er kritisk til Høyres lansering av bompenger i Arendal og Grimstad, og mener regjeringens forslag til NTP er en gedigen bompengebløff.

Regjeringens bompengebløff

I regjeringens forslag til Nasjonal transportplan foreslås det 600 millioner kroner til mellomstore byregioner, deriblant Arendal og Grimstad. Pengene skal stimulere til at flere parkerer bilen, og velger buss som transportmiddel. For at byregionene skal få tildelt midler, forutsetter det lokal finansiering gjennom en bompengeordning. Dette får Fremskrittspartiets kandidat til stortingsvalget, Marius A. Nilsen til å reagere kraftig. -Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan er jo en gedigen bompengebløff. Her lanserer de 600 millioner kroner til byregionene, men unnlater å fortelle at dette innebærer at lokalsamfunnet og bilistene må betale bompenger, sier han og varsler kamp fra FrP når Stortinget skal behandle regjeringens forslag i juni. Han mener Høyre nå er blitt det partiene som ivrer mest for bompenger sammen med MDG. Han varsler videre debatt og klare standpunkt fra FrP lokalt. Fremskrittspartiet vil satse på et bedre busstilbud i Arendalsregionen, men det skal være staten og fylkeskommunen som skal ta regningen, ikke bilistene avslutter Nilsen.