– Klimapolitikken tar friheten fra folk flest

Klimapolitikken har utviklet seg til å bli et verktøy for å begrense folks frihet, hevdet Arild Svendsli i et innlegg til landsmøtet. Han tok et kraftig oppgjør med det han mener er symbolpolitikk og stadig strengere klimatiltak uten tilstrekkelige resultater.

– Det sies at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Det var det bare Fremskrittspartiet som forsto allerede i 2008, da Stortinget inngikk sitt første klimaforlik, sa Svendsli.

Han viste til at Norge siden den gang har vedtatt stadig mer ambisiøse klimamål, uten at de første målene ble nådd.

– Likevel blir politikken strengere og strengere, og friheten vår tas bort bit for bit, sa han.

Svendsli tok også et oppgjør med det han beskrev som en ensidig klimafortelling gjennom oppveksten.

– Gjennom hele oppveksten min har jeg blitt fortalt at klimaendringene er vår tids største trussel. Dommedagsprofetiene ble gjentatt gang på gang, og aktivister som Greta Thunberg ble løftet frem som forbilder, sa han.

Ifølge Svendsli brukes klimahensyn i dag aktivt til å begrense mobilitet og valgfrihet, særlig i byene.

– Det settes opp bomringer, bygges løsninger som gjør det vanskeligere å være bilist, og det foreslås bilfrie sentrum. Resultatet er mindre frihet for folk flest, sa han.

Han trakk særlig frem utviklingen i Trondheim som et eksempel. Etter at Høyre inngikk samarbeid med MDG lokalt, mener han konsekvensene har vært tydelige.

– Vi ser en sykkelsatsing til flere milliarder kroner, forslag om nullutslippssoner og dårligere fremkommelighet for bilistene. Det går alltid i samme retning, hevdet han.

Svendsli kritiserte også prioriteringene i kommunebudsjettet.

– Fjorårets budsjett ble kalt et krisebudsjett, med forslag om kutt i skole og helse. Samtidig brukte de over 120 millioner kroner på klimatiltak. Det er symbolpolitikk og godhetsposering, sa han.

Han mener klimadebatten i for stor grad handler om intensjoner fremfor resultater.

– Når det gjelder klima, konkurrerer mange om å være snillest. Det handler ikke om effekt, men om å bruke mest mulig av andres penger i godhetens navn.

Avslutningsvis løftet han Fremskrittspartiets rolle i debatten.

– Vi er det eneste partiet som tør å stå opp mot dem som vil ta bort friheten vår. Vi står ikke på de såkalte ekspertenes side, vi står på vanlige folks side, sa Svendsli.

– I Norge skal ikke politikere med gode intensjoner styre livene til folk. Folk skal styre livene sine selv.