© FrP

Vestre Aker og Ullern er blitt stemoderlig behandlet

Det står dårlig til med det kommunale veinettet i hele Oslo. Det fremkommer i en nylig rapport fra Bymiljøetaten at hele 25 prosent av veidekket i byen er i for dårlig stand.

Vi som bor i Vestre Aker og Ullern, og som bruker veiene våre, enten vi sykler, går eller kjører, ser dette hver eneste dag. Mange veier er fulle av hull – og enkelte steder er det rett og slett farlig å ferdes.

Bevilgningene til vedlikehold av kommunale veier i Oslo må økes kraftig. Fremskrittspartiet er klare for å bevilge mye mer, dersom vi får avgjørende innflytelse i bystyret til høsten.

Enn så lenge må bydelene våre finne seg i å bli negativt særbehandlet av den rødgrønne kommunen. Kun én vei i Ullern, og ingen i Vestre Aker, er å finne på listen over de 154 veiene i Oslo som nå skal reasfalteres – og det finnes ingen gode grunner til det.

I Bymiljøetatens svar på en klage fra Ris Vel, får vi beskjed om at ingen av våre veier blir tilgodesett med ny asfalt fordi vi ikke har «signifikant dårligere veinett» enn andre bydeler.

Dette er for svakt. Vi må forvente mer av våre myndigheter. Hadde vi hatt «signifikant bedre veinett» enn andre bydeler, kunne det ha vært forståelig. Men det har vi ikke. Dette kan vi jo lese selv av Bymiljøetatens egen rapport, med tall som også er gjengitt grundig i media.

Faktisk er det bare de tre verstingbydelene Nordstrand, Nordre Aker og Østensjø som har mer vei av den aller dårligste standarden, enn vi har i Vestre Aker og Ullern. Østensjø har 9532 meter med slik vei. Vi har henholdsvis 9022 og 7903 meter. Det er mange bydeler, også i ytre by, som kommer bedre ut. Også når vi ser på veier av den nest dårligste standarden, kommer vi dårlig ut. Vi har bare litt mindre vei av denne kategorien enn Nordstrand og Nordre Aker.

Så hvilke tall forholder Bymiljøetaten seg til, om ikke sine egne?

Faktum i denne saken er at Vestre Aker og Ullern er blitt stemoderlig behandlet. Vi har store mangler på veidekket i bydelene våre – og vi er blant de mest utsatte bydelene. Likevel blir vi ikke prioritert.

Denne saken viser nok en gang at det er behov for et skifte i byrådskontorene, men også at det er behov for et sterkt Fremskrittsparti til å ta plass i et nytt byråd. Historien har vist at det først er når FrP får en hånd på rattet, at det virkelig satses på samferdsel. Det var først da FrP kom i regjering at det ble alvor av å satse på samferdsel nasjonalt, og at vedlikeholdsetterslepet på nasjonale veier endelig ble redusert.

Nå er FrP klare for å gjøre jobben lokalt her i Oslo, og ruste opp hele hovedstaden.