Nei til bompenger - ja til varig bomfritak på E16, E6 og Rv3/25

FrP har alltid vært mot bompenger. FrP mener bompenger er usosialt landeveisrøveri. FrP er det eneste partiet på Stortinget som er mot bompenger og alle de andre partiene gjør det de kan for å blokkere for at vi skal få flertall for å fjerne bompenger. De synes tydeligvis det er viktigere å blokkere for at FrP får flertall til å fjerne bomstasjonene, enn at du skal slippe å betale ti-tusenvis i bompenger hvert eneste år. Senest nå i juni i år fremmet FrP forslag om å fjerne alle bomstasjonene i Norge. Alle de andre partiene stemte mot, så forslaget ble dessverre ikke vedtatt. Men vi kommer aldri til å gi oss i denne kampen. Aldri

Da FrP hadde samferdselsministeren og satt i regjering, gjennomførte vi en rekke viktige tiltak for å kutte bokostnadene for bilistene. Vi vant bla følgende politiske seire:

- Effektiviserte bompengeinnkrevingen ved å redusere antall bomselskap i Norge fra ca 55 til 5. Før var det et bomselskap for hver lille veistump som skulle bygges. Bare i Hedmark var det 3 bomselskap, ett for E6, ett for Rv3/25 og ett for E16. Det var viktig å få reduserte antall bomselskap slik at vi fikk redusert administrasjon og driftskostnadene. Bompengene skal brukes til å betale ned veiene raskest mulig og ikke til møte- og reisegodtgjørelse, mat, studieturer eller utbytte.

- Innførte 20% rabatt med bombrikke.

- Betalt ned bompengegjeld slik at vi fikk fjernet mange bomprosjekter lenge før tiden.

- Innførte halv pris for bobiler, dvs personbiltakst i stedet for lastebiltakst.

- FrP fikk flertall for at vi i år bruker nesten 3 milliarder på å kutte bokostnadene, ca 650 millioner går til Hedmark. De pengene brukes til:

- Ingen bom på gamle E6

- Ingen bom på gamle Rv3/25

-Halv pris på nye Rv3/25

-Halv pris på sideveiene til E16 til Kongsvinger

Vi kommer aldri til å gi oss i kampen mot bompenger.

Tor Andre Johnsen