– Uansvarlig og trafikkfarlig
Etter snart åtte år ved makten er det tydelig at vestkanten konsekvent har blitt nedprioritert av det sosialistiske byrådet, men årets planer for veivedlikehold er langt over streken. I valgåret 2023 reasfalteres tilfeldigvis gatene hvor byrådspartiene har flest velgere å hente øst i byen og i sentrum, mens de store behovene på vestkanten glatt overses. Av 154 veier som får ny asfalt ligger kun én i Vestre Aker, og ingen i Ullern. Det er useriøst og uansvarlig.
Den siste tids mange mediesaker, også i Akersposten, om det dårlige veivedlikeholdet burde i seg selv medført en storstilt satsing på reasfaltering der hvor det faktisk er et tydelig behov. Lederen av Fremskrittspartiets transportfraksjon på Stortinget, Frank Sve, sammenlignet nylig Stasjonsveien fra Slemdal til Gressbanen med en potetåker. Det er flaut for byen vår, men dessverre helt riktig.
Vedlikeholdet av veiene våre er for viktig til at sosialistene i byrådet kan bruke det som del av valgkampen sin.
Andreas Rivenes
Tilstanden på veiene i bydelen er fullstendig uakseptabel, og som skattebetalere må vi også kunne forvente at det vi betaler inn til kommunen brukes på å skape trygge lokalmiljøer. Som tidligere elev ved Slemdal skole har jeg selv brukt Stasjonsveien som skolevei, og vet hvor farlig det kan være når både personbiler og lastebiler plutselig svinger unna store hull i den allerede trange veien. Dette er ikke unikt for Stasjonsveien, men et problem som dessverre går igjen mange steder i bydelen vår.
Fremskrittspartiet er opptatt av å skape trygge skoleveier, og da må noe gjøres med veivedlikeholdet. Vi foreslår derfor å pause sykkelprosjektet i tre år og bruke milliardene derfra på å ta igjen neste hele etterslepet på veiene. Det er en ærlig og nødvendig prioritering, og vil komme alle som bruker både veier og fortau til gode.
Vedlikeholdet av veiene våre er for viktig til at sosialistene i byrådet kan bruke det som del av valgkampen sin. Vi som bor på vestkanten må kunne forvente at også store og små gater i våre nærmiljøer blir prioritert av Bymiljøetaten selv om Arbeiderpartiet kan mobilisere flere velgere i Groruddalen. Det er flere viktige samferdselsprosjekter som må realiseres i bydelen vår i årene fremover, men vi må starte med å ta vare på det vi allerede har, og Fremskrittspartiet er klare til å ta ansvar for å fjerne etterslepet på veivedlikeholdet.