Kristoffer Sivertsen, 2. kandidat

Personer

Våre kandidater fra Hinna

Møt våre kandidater fra Hinna bydel!

Kristoffer Sivertsen

Kristoffer Sivertsen, 34 år.

2. kandidat

Hvorfor stiller du til valg for FrP?

Jeg vil at innbyggerne skal ha mest mulig frihet og at politikere skal blande seg minst mulig inn i hverdagen til folk flest.
For meg handler det om friheten til å ta egne valg selv, og at folk flest skal bestemme mest mulig over egen lommebok. Det hjelper lite for velferdsstaten om innbyggerne betaler mye skatt, når politikere i neste omgang sløser dette bort, og vi fortsatt mangler grunnleggende velferdstjenester som omsorgsboliger eller det er kø for sykehjemsplass. Det er bedre at innbyggerne får bestemme hva de vil bruke sine penger på enn at politikere skal bestemme hverdagen for dem.

Hva dine hjertesaker i valgkampen?

Ansvarlig økonomistyring: Det er politikeres viktigste oppgave å trygge Stavanger kommunes økonomi på kort og lang sikt. Vi må prioritere lovpålagte oppgaver som feks. skoler, barnehager og eldreomsorg. Ikke bruke penger på alt som er kjekt å ha. Eiendomsskatten må fjernes. Det er uansvarlig å sende regningen for manglende prioriteringer til innbyggerne.

En attraktiv by:
Stavanger skal være en attraktiv by å etablere jobber i, skape verdier i, bosette seg i og oppdra unger i. Derfor må vi være en ja-kommune og stille oss positive til aktører som bidrar til å gjøre Stavanger mer attraktiv. Vi ønsker flere boliger tilpasset familier i bydelene og å gjøre det enklere å ta seg frem i kommunen med bil. Vi må også styrke infrastrukturen i Stavanger og jobbe for flere flyruter fra Stavanger lufthavn. Samt si ja til private barnehager.

Eldreomsorg:
For meg er det grunnleggende at de som har bygget landet, skal bli ivaretatt. Vi må sørge for at det er hjelp å få når behovet er der. Kø og ventelister er en uverdig behandling av våre eldre og vi vil ha mer valgfrihet innen eldreomsorgen.

Bertha Veggeberg

Bertha Veggeberg, 83 år.

12. kandidat

Randaberg

Hvorfor stiller du til valg for FrP?

For at de eldre skal ha den hverdagen de fortjener og en verdig eldreomsorg.

Hva dine hjertesaker i valgkampen?

Styrke medisinsk forskning og utvikling.

Holde egenandeler på et minium.

Sikre pasienter tilgang til nye og effektive legemidler og behandlingmetoder.

Styrke skolen.

Inge Aasheim

Inge Aasheim, 64 år.

17. kandidat

Judaberg på Finnøy.

Godeset.

Hvorfor stiller du til valg for FrP?

Jeg stiller på valg for FrP fordi de har en politikk som ivaretar de fleste av mine synspunkt og meninger, jeg har stemt på FrP omtrent fra partiet endret navn fra Anders lange parti.

Hva dine hjertesaker i valgkampen?

Bolig og eiendom: Jobbe for den private eiendomsretten, jobbe for å forenkle saksgang i forbindelse med byggesøknader, redusere byggesaksomkostninger/gebyrer.

Stavanger sentrum: Tilrettelegg for enkel tilkomst til bykjernen, opprettholde antall parkeringsplasser, helts opprette fler i bykjernen eller nær bykjernen slik at tilkomsten blir enkel som igjen vil være med å opprettholde et levende sentrum

Næringsliv og jobber: Jobbe for å markedsføre/selge Stavanger som et attraktivt område for etablering av nye bedrifter spesielt Forus område, men også i områdene nord i kommunen. Fjerne bomringen rundt Forus området.

Jan K. Bartosiewicz

Jan K. Bartosiewicz, 60 år.

19. kandidat

Hvor har du vokst opp?

Auklend nær Hinna og Mariero.

Auklend.

Hvorfor stiller du til valg for FrP?

Det nytter ikke å sitte på sidelinjen og se på det som skjer i samfunnet i dag. Det er viktig å gjøre noe. Jeg vil kjempe for et bedre og mer rettferdig samfunn. Folk i dag blir redusert og straffet i form av skatter og avgifter.

Hva dine hjertesaker i valgkampen?

Kommunale avgifter: Selvråderetten er viktig. Folk må få bestemme selv. Mine kampsaker er vekk med eiendomsskatten. Mindre avgifter og struping av U hjelp.

Helse og omsorg: Mer penger til forskning og helsevesen. Mindre arbeidspress på fastleger, løst med at det offentlige ansetter flere leger. Sikre pasienter den beste behandling og rask tilgang til nye og effektive legemidler. Bedre og tryggere eldre omsorg.

Live Cathrine Haaland

Live Cathrine Haaland, 35 år.

9. kandidat

Sandnes.

Hinna.

Hvorfor stiller du til valg for FrP?

Jeg vil jobbe for å gjøre hverdagen enklere.

- Samferdsel.

- Familie.

- Helse.

Mette Hansen

Mette Hansen, 70 år.

11. kandidat

Hvor har du vokst opp?

Er født og vokst opp på Boganeset.

Boganeset.

Hvorfor stiller du til valg for FrP?

Valgfrihet er viktig og jeg mener FrP har den beste politikken her.

Hva dine hjertesaker i valgkampen?

1. En sterk eiendomsrett: Jeg meldte meg inn i FrP da vi «sloss» mot Stavanger kommune da de ville ekspropriere store deler av eiendommen vår på Boganeset. FrP var de eneste som var interessert i å hjelpe oss.

2. Psykisk helse: Jeg har selv vært psykisk syk som en konsekvens av mange dødsfall i nær familie på kort tid – som ble litt for mye. Jeg har hatt kreft og hjertesvikt og mistet et barn. Men å ha vært psykisk syk toppet dette, jeg har aldri hatt det så vondt. Derfor må psykisk helse prioriteres, både av hensynet til den syke og samfunnet (lange sykemeldinger, utenforskap).

3. Seniorsaker: Det blir etter hvert mange friske og arbeidsvillige pensjonister, og det er viktig at de som ønsker å jobbe utover nåværende pensjonsalder får det. Og at pensjonister som fortsetter å jobbe får sykepenger når de er syke/sykmeldt. Ønsker ar FrP vil ta opp dette. Viktig at pensjonen blir regulert tilsvarende prisveksten slik at pensjonistene ikke mister kjøpekraften.

Ellers: Det var vanskelig å plukke ut tre kjernesaker, alt som står i FrP sitt valgprogram er viktig.