Justis og beredskap

Skal vi fortsatt late som at Oslo er en trygg by?

Byrådsleder Raymond Johansen har styrt Oslo mot den kriminelle avgrunnen. Tross daglige alvorlige hendelser, later Johansen fremdeles som om Oslo er en trygg by.

Denne uken skjedde det igjen i Oslo. Enda en alvorlig hendelse med livsfarlig våpen. Tilfeldigheter gjorde at liv ikke gikk tapt. Det er bare siste eksempel i rekken de to siste årene, hvor kriminaliteten og volden i Oslo løper løpsk.

- Hovedstaden er ikke trygg. Raymond Johansen snakker ikke sant når han hevder dette. Spør bare beboerne på Grønland om de føler deg trygge? Det har jeg gjort, og svarene jeg får er utvetydige. Det er kriminelle enklaver rundt om i byen hvor politiet ikke har kontroll, sier Per-Willy Amundsen, leder av justiskomiteen på Stortinget.

Naiv innvandringspolitikk og en feilet integrering

Raymond Johansen har hovedansvaret for at kriminaliteten løper løpsk. Hovedårsaken er naiv innvandringspolitikk og en feilet integreringspolitikk, som har gjort at spesielt ikke-vestlige innvandrere og deres etterkommere dominerer den negative kriminalitetsstatistikken.

- Raymond og resten av sosialistene snakker bare om mangel på ungdomsklubber og trangboddhet som årsaker til kriminaliteten. Det er ren fantasi. Det finnes ingen korrelasjon der. Men, det som derimot er en reell problemstilling er at samfunnet og politiet står nærmest uten virkemidler ovenfor mange av lovbryterne, siden de er unge, sier Amundsen.

Amundsen sikter til «ungdomsstraff», som er et helt eget stafferegime for alle under 18 år. Ungdomsstraff skal være et alternativ til fengsel. Dessverre er det mange i både politi og domstolene som mener at ungdomsstraff ikke fungerer. Hverken som avskrekkende eller rehabiliterende tiltak.

- Når politiet tar de som raner, utøver vold eller selger narkotika, må de kunne ha reaksjonsformer. Det har de i nesten ikke i dag, dersom personen er under 18 år. Det er nedslående for offeret og samfunnet rundt å se at den som begår slike grove ulovligheter nærest gjør det straffefritt. Det fører igjen til mer kriminalitet og gir en negativ spiral, sier Amundsen.

FrP kommer med forslag

FrP skal til høsten fremme en større pakke med lovendringer for å få bukt med den økende kriminaliteten i byene.

- Ungdomsstraffen må gjennomgås og reformeres betraktelig. Slik den fungerer i dag, er ikke i tråd med Stortingets intensjon. Vi må faktisk komme opp med et langt bedre og strengere strafferegime for de under 18 år, både til det beste for samfunnet, men også for barna som skal straffes, sier Amundsen.

Mer informasjon