Foto av Frank Sve med ferge i bakgrunnen
© Bjørn Inge Bergestuen

Møre og Romsdal ikke lenger bompengefritt

Bypakke i og rundt Ålesund sørger for at bompenger gjeninnføres i Møre og Romsdal. Snart øker også bompengene i Oslo.

Møre og Romsdal ble gjort bompengefritt mens FrP satt i regjering, og det ble fjernet totalt 1,4 milliarder i bompenger. Fra i dag vil innbyggerne i og rundt Ålesund betale over 3 milliarder i bompenger for å finansiere en ny bypakke. Frank Sve som sitter på Stortinget for Møre og Romsdal FrP reagerer sterkt på at de andre partiene nå sørger for å gjøre det enda dyrere å kjøre bil.

– Nok en gang ser vi at utviklingen går feil vei med denne regjeringen. FrP hadde fjernet alle bompengene i Møre og Romsdal. Nå gjeninnføres bompenger av regjeringen. Det er vanlige folks tur til å ikke slippe unna bompengene, sier Sve og fortsetter:

– Dette er enda et eksempel på landeveisrøveri av bilistene og transportnæringen. De som tror dette bare gjelder Møre og Romsdal tar feil, den 1. september øker bompengene i Oslo med 40 prosent.

Bompenger er usosialt

Bompenger går mest ut over de som har minst penger. Bompengesatsen er den samme uavhengig av hvilken inntekt man har. En person med lav eller normal inntekt merker de økte bompengekostnadene direkte på lommeboka, spesielt i en tid hvor prisene stiger og folk er ventet å få strammere økonomi.

– NAF har sagt at «Bompenger er blitt en permanent ekstraskatt som rammer hardest de med lite fra før.» Det er trist at regjeringen Støre og Høyre , AP og SP lokalt nå gjeninnfører denne usosiale ekstraskatten i Møre og Romsdal, sier Sve og avslutter:

– Bompengene øker, og Statsminister Støre har også sagt at det nå skal bygges mindre vei. Regjeringen eier ikke skamvett. Støre og Vedum både øker bompengene samtidig som de skal bygge mindre vei. Jeg forstår at folk føler seg lurt.