Foto av Jon Helgheim
© Bjørn Inge Bergstuen

Muslimske særkrav skaper segregerte samfunn

Nordmenn flest er lei høylytte minoriteter som krever at det norske samfunnet skal endre seg etter religiøse særkrav.

– Det må bli slutt på at minoriteter krever og får gehør for fremmede og ofte destruktive kulturelle og religiøse særkrav. Jo mer vi gir etter for disse kreftene, jo mer segregeres vårt samfunn, sier Jon Helgheim, innvandringspolitisk talsmann for FrP.

Stadig flere særkrav

Debatten løftes igjen etter at Shahzad Ghufoor, som står bak «Halalguiden», er ute å kritiserer bl.a. Burger King for å ikke ha egne griller for halalkjøtt. Saken kan leses her. Helgheim reagerer sterkt på uttalelsene fra Ghufoor.

– Dette er bare siste eksempel i rekken på hva norske muslimer krever at samfunnet endres for å bli mer islamvennlig. Man kan godt mene at dette ene kravet ikke er så mye å forlange, men summen av alle særkravene gjør at vi på sikt vil forrige egen kultur og samfunn, sier Helgheim.

Nordmenn får med jevne mellomrom servert høylytte krav om hvordan vi må tilpasse oss religiøse skikker i stort og smått. Enten det gjelder menn som nekter å håndhilse på kvinner, ansatte på institusjoner som nekter å servere ulike typer mat, bruk av barnehijab, burka, bukini, egne ungdomsklubber for muslimer, bruk av hijab i politiet, SFO med overnatting for muslimer, sharialån, moskeene som gror frem og ikke minst innskrenkingen av ytringsfriheten, så snakker vi om islamisering av samfunnet i små taktfaste skritt.

– Norge er et fritt og sekularisert samfunn. For de som kan litt historie, betyr det at vi gjennom logikk, rasjonalitet og troen på individet har avskaffet usiviliserte religiøse skikker og tradisjoner. Det er ubetinget et gode vi bør hegne om. Dessverre er trenden den motsatte i dag, noe som fører til en reversering av den fremgangen vi har hatt siden opplysningstiden. Jeg skulle ønske norske muslimer var litt mer opptatt av å komme med innspill som kan tilføre samfunnet noe positivt, ikke bare en masse krav og forventninger om at samfunnet skal gjøre mer for dem, sier Helgheim.

Mer informasjon