
Samferdsel og infrastruktur
Reagerer sterkt på høyere bompenger i Oslo
Resultatene av forhandlingene om Oslopakke 3 er nå kjent, og igjen ender det med enda større kostnader for bilistene. Det får Fremskrittspartiet til å reagere i både Akershus og Oslo.
- Jeg er dessverre ikke overrasket, men hadde håpet på mer forståelse for at «ranet» av bilistene har nådd en grense, sier Liv Thon Gustavsen som er gruppeleder for FrPs fylkestingsgruppe i Akershus.
- Nå må staten ta et større ansvar for samferdselsprosjekter i de store byene. Oslopakke 3 rammer helt vanlige folk som er avhengig av bilen, sier gruppeleder i Oslo FrP, Magnus Birkelund.
Feilslått finansieringsmodell
FrP-politikerne mener hele finansieringsmodellen i Oslopakke 3 er feilslått. Selv om Fremskrittspartiet er en del av styringsgrunnlaget i både Oslo og Akershus har partiet i begge fylker stått utenfor forhandlingene, og stiller seg ikke bak resultatet.
- Det ingen forståelse fra regjeringen om de utfordringer vi har når det gjelder vei og kollektivtransport i Oslo og Akershus, og konsekvensene er nå enda høyere bompenger, sier Liv Gustavsen.
Hva er Oslopakke 3?
- Oslopakke 3 er en omfattende plan som ble etablert for å finansiere og utvikle infrastrukturprosjekter og kollektivtransport i Oslo og Akershus. Denne pakken er en del av Byvekstavtalen og strekker seg fra 2008 til 2036. Hovedmålet med Oslopakke 3 er å skape et sikkert, miljøvennlig, effektivt og tilgjengelig transportsystem for en region som opplever rask vekst. Finansieringen av disse prosjektene skjer gjennom en kombinasjon av bompenger, statlige og lokale bevilgninger, samt statlige jernbaneinvesteringer. Oslopakke 3 inkluderer også mål om at all kollektivtrafikk i regionen skal være utslippsfri innen 2028
Bompenger er urettferdig og usosialt
FrP-politikerne mener de ikke kunne støtte forhandlinger som går hovedsakelig ut på hvor mye man skal «flå» bilistene og næringslivet i bompenger. Liv Gustavsen i Akershus og Magnus Birkelund i Oslo viser til at størstedelen av bompengene går til kollektiv, sykkel og gange.
FrP er det eneste partiet som tar hensyn til bilistenes interesser
Liv Gustavsen
- Det er ikke sånn at de som kjører bil på veiene våre gjør det av egen fornøyelses skyld. De fleste trenger bilen i jobben eller for å få hverdagen til å gå opp. Det virker som FrP er det eneste partiet som tar hensyn til bilistenes interesser, sier Liv Gustavsen.
- Bilistene og næringslivet betaler stadig mer i bompenger, og får i praksis ikke noe tilbake. Dagens bompengepolitikk i Oslo og Akershus er urettferdig og usosial, og straffer de som er avhengige av bilen i hverdagen uforholdsmessig hardt, sier Magnus Birkelund.
Lokalpolitikerne får støtte av FrPs nestleder Hans Andreas Limi fra Akershus. Han viser til at bompengetakstene økes med 4 kroner i 2025, og at dette trappes opp til en økning på hele 11 kroner i 2028.
- Økningen utgjør nesten 2.000 kroner til neste år og over 5000 kroner ekstra for en pendler i 2028. Dette vil spise opp store deler av lønnsveksten for de som er avhengig av å bruke bilen til Oslo i årene som kommer, sier Hans Andreas Limi.