Tom Henning Slethei.
© Fremskrittspartiet

Regjeringen er for passive i vaksinejakten

– Det er trist og leit at regjeringen ikke ser mulighetene. Jeg synes det er meningsløst at de bare sitter og venter uten å ville lære av Israel, sier Sletthei.

FrP-ordfører i Sola, Tom Henning Sletthei, har vært i vinden den siste tiden med mediafokus i alle landets regional kanaler for hans initiativ overfor den israelske ambassadøren om samarbeid.

– Min jobb som ordfører i Sola handler om å skaffe flest mulig vaksiner til mine innbyggere. Jeg har derfor tatt et initiativ overfor den israelske ambassadøren, med forespørsel om dialog og samarbeid. Dette gjøres ikke bare for Sola sin del, men kunnskap om hva Israel har fått til på vaksinefeltet kan komme hele Norge til gode, sier Sletthei.

Tur til Israel

Vi har tidligere lest sett at både Danmark og Østerrike ønsker å dra ned til Israel for å lære av hvordan de har håndtert vaksineringen. Regjeringen i Norge mener at man allerede har lagt inn bestilling på nok vaksiner, og derfor ikke trenger ytterligere samarbeid med Israel.

– Det er trist og leit at regjeringen ikke ser mulighetene. Jeg synes det er altfor passivt at regjeringen bare vil sitte og vente. At vi får veldig mange doser om veldig lenge er ikke noe å slå seg på brystet over. Vi trenger dem nå, sier Sletthei og fortsetter:

– Israel har kommet svært langt og vil sannsynligvis ha overskuddsdoser. Regjeringen har valgt en strategi med å vente, men vi trenger dosene nå. Det viktigste er at innbyggerne får vaksine og landet åpner opp igjen.

Vil få til et samarbeid

Ordføreren i Sola forteller at han er lei av at regjeringen er for passive, og at dette er grunnen til hans forespørsel om samarbeid og dialog.

– Nå vil jeg først sjekke om det er mulig å få til et samarbeid fordi jeg mener regjeringen gjør for lite og er for lite proaktive. Vi er alle leie av korona nå. Konsekvensene, både personlig og økonomisk, er så store at vi er forpliktet til å se på alle muligheter for å raskest mulig komme tilbake til normalen, sier Sletthei og avslutter:

– Det er for tidlig å si, men jeg sender et brev fordi jeg tror at dette kan gjøre en forskjell. Får vi til noe, kan vi kanskje få flere vaksiner til hele regionen. Ikke bare til Sola. Det skader ikke å strekke ut en hånd til Israel.