© Fremskrittspartiet

Næringsliv

Regjeringen gir etter for religiøst press

I februar ble det kjent at regjeringen planlegger å femdoble kvoten på halalkjøtt. Denne rituelle slaktemåten bedøver ikke dyret i forkant av slaktingen, og er derfor i henhold til norsk lovgivning ulovlig, og kan regnes som dyremishandling. Dette får næringspolitisk talsperson og stortingsrepresentant for FrP, Sivert Bjørnstad, til å reagere.
Sivert Bjørnstad, smilende med uklar bakgrunn. Portrett. Foto
Sivert Bjørnstad

Stortingsrepresentant

shb@stortinget.no

- Jeg mener det er skremmende at regjeringen nå går inn for å femdoble importen av kjøtt som bryter med norsk lov, og norske prinsipper for dyrevern. Dyrevern har stått mer i fokus den siste tiden, og debatten rundt temaet er mer belyst enn noen gang før, sier Bjørnstad.

Regjeringen har varslet en dyrevelferdsmelding til Stortinget i løpet av 2024. FrP syns det er merkelig at regjeringen øker disse kvotene så voldsomt ett år før Stortinget får mulighet til å mene noe om dette gjennom behandlingen av stortingsmeldingen.

- Fremskrittspartiet mener det er viktig at vi sørger for en så human produksjonslinje av kjøtt som overhode mulig, men dessverre deler ikke regjeringen vår entusiasme på feltet. Fremskrittspartiet mener det er på tide at regjeringen våkner, tar dyrevelferd på alvor her i Norge og ikke øker importen av kjøtt fra mishandlede dyr. Her har regjeringen latt seg presse av en marginal gruppe med religiøse fanatikere, avslutter Bjørnstad.