Silje Hjemdal, rosa overdel og mørk dressjakke. Uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
Hjemdal har tidligere vært ute og kalt regjeringens frivillighetspolitikk for en «drittpakke». © Bjørn Inge Bergestuen

Regjeringen glemmer løftene til frivillig sektor

– Jeg begriper det ikke. Er målet å gjøre frivillig sektor til en slave av offentlige midler?, spør FrPs Silje Hjemdal.

For FrP er det viktig å ha en uavhengig frivillig sektor, sier kulturpolitisk talsperson i FrP, Silje Hjemdal. Regjeringen har tidligere sagt at de vil ha full momskompensasjon for frivillige organisasjoner og setter av 2,025 milliarder i sitt forslag til statsbudsjett for 2023. Flere organisasjoner sier dette er for lite penger.

– Regjeringen beviser gang på gang at de først og fremst ønsker ne frivillig sektor som er avhengig av det offentlige. De vil endre pengespillforskriften, som gjøre at det frivillige kulturlivet står i fare for å miste store deler av bingostøtten. De gjør ingenting med skattefradradraget, som kan gi et inntektstap på nærmere 445 millioner. Og nå ser vi at momskompensasjonen heller ikke blir full, sier Hjemdal.

Hjemdal har tidligere vært ute og kalt regjeringens frivillighetspolitikk for en «drittpakke». Det mener hun at hun fortsatt har full dekning for å si.

– Det står jeg enda 100% ved. Ikke bare skal regjeringen snevre inn det frivilligheten tjener på, også strømstøtteordningen er langt fra god nok. Isbaner smeltes ned, haller stenger og foreninger må avlyse treninger. Idretts-Norge har blitt avhengig av rike onkler – var det det Trettebergstuen så for seg da hun tok over stafettpinnen for et år siden? Undrer Hjemdal.

– Dette er spesielt skuffende i og med det er frivillighetens år, sier Hjemdal.