Roy Steffensen
© Elin Eike Worren

Regjeringen nedprioriterer private barnehager

– Fremskrittspartiet vil ha mangfold i barnehagetilbudet og valgfrihet for foreldrene, sier Stortingsrepresentant Roy Steffensen.

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021 blir pensjonstilskuddet til de private barnehagene kuttet med 350 millioner kroner. Roy Steffensen fra Fremskrittspartiet leder utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, og reagerer sterkt på kuttet regjeringen har lagt opp til.

– Kunnskapsminister Guri Melby og regjeringen skyter her inn en giftpil inn i de private barnehagene. Vi er i en situasjon der nesten halvparten av de private barnehagene forventer underskudd i 2020, da er det sjokkerende at de foreslår å endre deler av inntektsgrunnlaget uten å se på hele finaniseringssystemet i en helhet, sier Steffensen.

Mange går i privat barnehage

Barnehagereformen i 2003 førte til en likebehandling av offentlige og private barnehagetilbydere, noe som gjør at omtrent halvparten av dagens barn under skolealder, går i en privat barnehage.

– Halvparten av norske barn går i private barnehager, og FrP frykter at dette kan bli begynnelsen på en lang rekke konkurser, som vil ramme titusenvis av norske barn og foreldre, sier Steffensen.

– Jeg mener det er viktig å bevare mangfoldet vi har med både offentlige og private barnehager. Dersom dette betyr at mange private barnehager går konkurs, vil ikke lenger foreldrene ha valgfrihet til å velge om barnet skal gå i en offentlig eller privat barnehage, legger Steffensen til.

Krav til regjeringen

Steffensen forteller at det blir en viktig sak for Fremskrittspartiet i budsjettforhandlingene å fjerne kuttet til de private barnehagene.

– Jeg er overrasket over at det er en Høyre-basert regjering som foreslår kutt til de private barnehagene. Fremskrittspartiet vil ha mangfold i barnehagetilbudet og valgfrihet for foreldrene, så dette kommer til å bli en viktig sak for oss når vi skal forhandle med regjeringen, avslutter Steffensen.