Silje Hjemdal, rosa overdel og mørk dressjakke. Uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
© Bjørn Inge Bergestuen

Regjeringen skroter fritidskort for barn og unge

FrP reagerer på at regjeringen foreslår å kutte over 250 millioner kroner i ordningen med fritidskort for barn og unge.

Fritidskortet er et personlig gavekort på 1000 kr per halvår, som skal brukes til å betale medlemsavgift og kontingent for en eller flere faste fritidsaktiviteter. Fritidskortet skal være universelt og for alle barn i alderen 6 til fylte 18 år. Samtidig skal det arbeides særskilt for at utsatte grupper som i utgangspunktet har lav deltakelse, kan benytte kortet.

– Nå er det «vanlige» barns tilbud som skal kuttes. Det er pinlig at Ap og Sp bruker barns fritidskort som salderingspost for blant annet å gi enda flere kunstnerstipend, sier stortingsrepresentant Silje Hjemdal fra Fremskrittspartiet.

Sosiale nettverk og fellesskap

Det er mange barn som lever i lavinntektsfamilier i Norge. Fritidskortet ville ha gitt disse barna anledning til å bli med på organisert fritidsaktivitet, som igjen bidrar til å skape sosiale nettverk og fellesskap.

– 2000 kroner i tilskudd til fritidsaktiviteter er mye for mange og i en familie med 3 barn utgjør dette hele 6000 kr i året. Det er klart at mange nå vil kjenne på at man med Ap og Sp forventer at familiene skal betale alt selv. Det er det rett og slett ikke alle som har råd til, fortsetter Hjemdal.

Sterkt engasjement

Hjemdal har i lang tid hatt et sterkt engasjement for at alle barn skal ha mulighet til å delta på fritidsaktiviteter, og har derfor kjempet for fritidskort både lokalt og nasjonalt.

– Julegaven til barna fra regjeringen er et kutt i fritidstilbudet. Det har vært gjennomført prøveprosjekt med fritidskort i flere kommuner og erfaringene har vært utelukkende positive. Prøveprosjektene viser at tilbudet bør utvides og tilbys flere barn, ikke reduseres. FrP kjemper barnas sak og sier klart nei til å kutte i ordningen med fritidskort, avslutter Hjemdal.